TARI PIRING DALAM PERTUNJUKAN RANDAI DI SANGGAR PALITO NYALO KOTO PANJANG KECAMATAN PAUH PADANG SUMATERA BARAT

Dwi Ranti Sapitri, Risnawati Risnawati, Adriana Gusti

Abstract


The purpose of this study was to determine the form of the Plate Dance in the Randai Performance at the Palito Nyalo Studio, Koto Panjang District, Pauh District, Padang City, West Sumatra. This study uses a descriptive qualitative method, which is to describe and describe the data that is seen in the real field. How to get data by literature study and field study. Theories and opinions used in studying the Forms of the Plate Dance in the Randai performance consist of form theory by Y. Sumandiyo Hadi. Performance theory by Sal Murgianto. The form of the Piring Dance in the Randai performance at the Palito Nyalo Studio is related to dance elements, namely motion, music, costumes, props, and the venue. Furthermore, the Plate Dance in the Randai show has a unique way of breaking plates using four ways, namely: Forehead, elbows, knees, and soles of the feet which are located at the end of the show. This Piring dance performance prioritizes a form of entertainment which essentially eliminates boredom or changes the atmosphere in a randai show.


Keywords


Plate Dance, Randai, Palito Nyalo

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

A.A Navis. 1984. Alam Takambang Jadi Guru: Adat Dan Kebudayaan Minangkabau. Jakarta: Pustaka Graffitifers.

Creswell. 2012. Research Desaign. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Etta Mamang Sangadjidan Sopiah. 2010. Metodologi Penelitian-Pendekatan Praktism Dalam Penelitian: Andi Yogyakarta.

Esterberg dalam Satori Komariah. 2013. Metode Penelitian Kualitatif

Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.

Ibnu Thamrin, MA. 2010. Metode Penelitian Tingkat Pendidikan Guru.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

I Wayan Dibia, fx. Widaryanto, Edo Suanda. 2006. Tari Komunal. Jakarta: Kantor Sekretariat Lembaga Pendidikan Seni Nusantara. Nasution. 2003. Metode Research (PenelitianIlmiah). Jakarta: Bumi Aksara.

Nellisa Rahmi.2014. “Tari Piring Dalam Acara Pertunjukan Simarantang Di Simpang Tigo Kenagarian Pilubang Kecamatan Sungai Limau Kabupaten Padang Pariaman Provinsi Sumatera Barat” ISI Padang Panjang.

O’ong Maryono. 2000. Pencak Silat Menentang Waktu. Yogyakarta:

Galang Press.

Robby Hidajat. 2005. Koreografi & Kreatifitas. Yogyakarta: Kendil Media Pustaka Seni Indonesia Suryodiningrat.

Sal Murgiyanto. 2016. Kritik Pertunjukan Dan Pengalaman Keindahan. Pasca Sarjana IKJ Dan Komunikasi Senrepita Yogyakarta.

Soerwary Wangsanegara. 1986. Ilmu Sosial Dasar. Jakarta: Karunika Universitas Terbuka.

Tesis Zulkifli. “Randai Sebagai Teater Rakyat Minangkabau Di Sumatera Barat: Dalam Dimensi Sosial Budaya”.

Sugiyono. 2003. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Y. Sumandiyo Hadi. 2007. KajianTeks Dan Konteks. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.

DAFTAR PUSTAKA

A.A Navis. 1984. Alam Takambang Jadi Guru: Adat Dan Kebudayaan Minangkabau. Jakarta: Pustaka Graffitifers.

Creswell. 2012. Research Desaign. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Etta Mamang Sangadjidan Sopiah. 2010. Metodologi Penelitian-Pendekatan Praktism Dalam Penelitian: Andi Yogyakarta.

Esterberg dalam Satori Komariah. 2013. Metode Penelitian Kualitatif

Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.

Ibnu Thamrin, MA. 2010. Metode Penelitian Tingkat Pendidikan Guru.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

I Wayan Dibia, fx. Widaryanto, Edo Suanda. 2006. Tari Komunal. Jakarta: Kantor Sekretariat Lembaga Pendidikan Seni Nusantara. Nasution. 2003. Metode Research (PenelitianIlmiah). Jakarta: Bumi Aksara.

Nellisa Rahmi.2014. “Tari Piring Dalam Acara Pertunjukan Simarantang Di Simpang Tigo Kenagarian Pilubang Kecamatan Sungai Limau Kabupaten Padang Pariaman Provinsi Sumatera Barat” ISI Padang Panjang.

O’ong Maryono. 2000. Pencak Silat Menentang Waktu. Yogyakarta:

Galang Press.

Robby Hidajat. 2005. Koreografi & Kreatifitas. Yogyakarta: Kendil Media Pustaka Seni Indonesia Suryodiningrat.

Sal Murgiyanto. 2016. Kritik Pertunjukan Dan Pengalaman Keindahan. Pasca Sarjana IKJ Dan Komunikasi Senrepita Yogyakarta.

Soerwary Wangsanegara. 1986. Ilmu Sosial Dasar. Jakarta: Karunika Universitas Terbuka.

Tesis Zulkifli. “Randai Sebagai Teater Rakyat Minangkabau Di Sumatera Barat: Dalam Dimensi Sosial Budaya”.

Sugiyono. 2003. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Y. Sumandiyo Hadi. 2007. KajianTeks Dan Konteks. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/lg.v9i2.4013

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.26887/lg.v9i2.4013.g1557

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

View My Stats