Deteritorialisasi Khaos Melalui Permainan Musik Calempong di Nagari Unggan

Fahmi Marh, Selvi Kasman

Abstract


This article reveals the element of deterritorialization in the sub-culture of the Minangkabau community with the Deleuze concept. The concept of deterritorialization to reveal what the Minangkabau man with the title Datuak Paduko Alam did to the chaos he faced with the loss of a woman is called Mande. The female figure behind the birth of the traditional Minangkabau calempong music game in Nagari Uggan. The musical detritorialization that occurs in Minangkabau society is particularly a part of the life experiences of female calempong players in Nagari Uggan. The purpose of this research using the Deleuze concept is to reveal the past problems of calempong which have deterritorialization elements. However, this is expressed through the experiences of calempong players and stories or stories of life in society. The method used in this research is qualitative data analysis from five players who are really experienced in playing the composition of calempong in Nagari Uggan. The approach used to reveal the experiences and stories of the community is life history ethnography. The results of this study are about how the experiences of female calempong players are able to express their deterritorialization musically, as well as a new form of reading about Minangkabau traditional music problems through women.

Keywords: Deterritorialization; calempong; man and woman; Minangkabau.

ABSTRAK
Artikel ini mengungkapkan unsur deteritorialisasi dalam sub-budaya masyarakat Minangkabau dengan konsep Deleuze. Konsep deteritorialisasi untuk mengungkapkan apa yang dilakukan laki-laki Minangkabau yang bergelar Datuak Paduko Alam terhadap khaos yang dihadapinya terhadap kehilangan perempuan yang disebut Mande. Sosok perempuan yang melatarbelakangi lahirnya permainan musik tradisional Minangkabau calempong di Nagari Unggan. Detritorialisasi yang secara musikal terjadi dalam masyakat Minangkabau secara khusus menjadi bagian dari pengalaman hidup perempuan pemain calempong di Nagari Unggan. Tujuan penelitian dengan menggunakan konsep Deleuze ini adalah untuk mengungkapkan masalah masa lalu calempong yang memiliki unsur deteritorialisasi. Namun hal itu diungkap melalui pengalaman pemain calempong dan cerita atau kisah yang hidup dalam mayarakat. Metode yang digunakan dalam penelitin ini yaitu data analisis kualitatif dari lima orang pemain yang benar-benar berpengalaman dalam memainkan komposisi calempong di Nagari Unggan. Pendekatan yang digunakan untuk mengungkapkan pengalaman dan cerita masyarakat tersebut adalah etnografi life history. Hasil dari penelitian ini adalah tentang bagaimana pengalaman perempuan pemain calempong mampu mengungkapkan deteritorialisai secara musikal, sekaligus sebagai bentuk pembacaan baru masalah musik tradisional sub-budaya Minangkabau melalui perempuan.

Kata Kunci: Deteritorialisasi; calempong; laki-laki dan perempuan; Minangkabau.


Keywords


Deteritorialisasi; calempong; laki-laki dan perempuan; Minangkabau

Full Text:

PDF

References


Bogue, R. (2014). Deleuze on music, painting and the arts. In Deleuze on Music, Painting and the Arts. New York: Routledge.

Colwell, C. (1997). Difference and Repetition. International Studies in Philosophy, 29.1, 132–133.

de Schloezer, B. (1962). La musique ancienne et nous. Revue Française de Sociologie, 3, 395.

Deleuze, G. (1968). Difference and Repetition, English translation 1994 The Athlone Press. London & New York: First published in Great Britain 1994 by The Athlone Press., Continum.

Deleuze, G. and F. G. (1994). What Is Philosophy translated by Hugh Tomlinson and Graham Burchell. New York: Columbia University Press New York.

Deleuze, G. and F. G. (2001). Mille Plateaux: Capitalisme et Schizophrenie 2 (Paris: Edi). Paris.

Deleuze, G., Guattari, F., & Massumi, B. (tr). (1987a). A Thouand Plateus: Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Denzin, N. K. (1989). Interpretive Biography. In Handbook of the Arts in Qualitative Research: Perspectives, Methodologies, Examples, and Issues. Newbury Park, London, New Delhi: Sage Publication Inc.

Djohan, D. (2008). Pengaruh Elemen Tempo Dalam Gamelan Jawa Terhadap Respons Emosi Musikal. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 13, 27.

Genot, E. J. (2018). Strategies of inquiry: The ‘Sherlock Holmes sense of deduction’ revisited. In Synthese (Vol. 195).

Haryatmoko. (2015). Giless Deleuze Tubuh tanpa Organ dan Mesin Hasrat. Majalah Basis Nomor 05-06, Thaun Ke-64, pp. 58–68.

Helfenbein, R. J., & Taylor, L. H. (2009). Critical Geographies in/of Education: Introduction. Educational Studies, 45, 236–239.

Leopold Lambert. (2013). The Funambulist Pamphlets Volume 03: Deleuze. New York: The Funambulist + CTM Documents Initiative an imprint of punctum books Brooklyn.

Margaret Strobel and Sarah Mirza. (1989). Three Swahili Women Life Histories From Mombasa, Kenya. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.

Nesbitt, N. (2005). The expulsion of the negative: Deleuze, adorno, and the ethics of internal difference. Sub-Stance, 34, 75–97.

Patton, P. (2007). Utopian Political Philosophy: Deleuze ana Rawls. Deleuze Studies, 1, No. 1Pu, 41–59.

Schloezer, B. (1962). La musique ancienne et nous. Revue Française de Sociologie, 3.4, 395–398.

Suryosumunar, J. A. Z. (2019). Perspektif Gilles Deleuze Terhadap Proses Imitasi Dalam Masyarakat Konsumeris Di Era Revolusi Industri 4.0. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 3, 50.

White L, Mirza S, S. M. (1989). Three Swahili Women, Life Histories from Mombasa, Kenya. Bloomongton and Indianapolis: Indiana University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/musica.v1i1.1715

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Alamat Redaksi:

Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Jl. Bahder Johan 27128, Sumatera Barat (0752) 82077

Email: musica@isi-padangpanjang.ac.id 

 

 Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.