Kopi Arabika Sebagai Ide Penciptaan Karya Seni Grafis

Septian Pebin Putra, Rajudin Rajudin, Elvis Elvis

Abstract


ABSTRACT

This article discusses the creation of five graphic artworks that use Arabica coffee as a creative subject. The reason for choosing Arabica coffee as the main subject is because it is extensively cultivated in the Kerinci region. Additionally, Arabica coffee fruits have diverse and attractive shapes and colors, such as light green, dark green, yellow, and red. Arabica coffee is transformed into graphic artworks by combining the techniques of hardboardcut and stencil. A representational form is the approach used in the creation of these artworks. The concepts of distortion and disformation are applied in shaping the artworks. The result of this creation is five graphic artworks titled "Ingak," "Proses," "Bakumpao," "Antae," and "Sabae." Each artwork presents a unique interpretation of Arabica coffee, with emphasis on the aspects of shape and color of the coffee fruits. This creation offers a fresh perspective on Arabica coffee through graphic art and depicts the diversity and visual appeal of Arabica coffee fruits. These graphic artworks can provide a deeper appreciation for Arabica coffee as a creative subject and enrich the understanding of graphic art within the cultural context of coffee.

Keywords: arabica coffee, representational, distortion, printmaking


ABSTRAK

Artikel ini membahas penciptaan lima karya seni grafis yang menggunakan kopi arabika sebagai objek kreatif. Alasan pemilihan kopi arabika sebagai objek utama adalah karena kopi arabika banyak dibudidayakan di daerah Kerinci. Selain itu, buah kopi arabika memiliki beragam bentuk dan warna yang menarik, seperti hijau muda, hijau tua, kuning, dan merah. Kopi arabika diwujudkan dalam bentuk karya seni grafis dengan menggabungkan teknik hardboardcut dan stencil. Bentuk representasional merupakan pendekatan yang digunakan dalam penciptaan karya ini. Konsep distorsi dan disformasi diterapkan dalam penggarapan bentuk karya. Hasil dari penciptaan ini adalah lima buah karya seni grafis yang diberi judul "Ingak", "Proses", "Bakumpao", "Antae", dan "Sabae". Setiap karya menampilkan interpretasi unik dari objek kopi arabika, dengan penekanan pada aspek bentuk dan warna buah kopi. Penciptaan ini memberikan pandangan baru tentang kopi arabika melalui seni grafis dan menggambarkan keberagaman dan daya tarik visual buah kopi arabika. Karya seni grafis ini dapat memberikan apresiasi yang lebih dalam terhadap kopi arabika sebagai objek kreatif, serta memperkaya pemahaman tentang seni grafis dalam konteks budaya kopi.

Kata Kunci: kopi arabika, representasional, distorsi, seni  grafis 

 


 


Keywords


arabica coffee, representational, printmaking

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Budiman, H. (2012). Prospek Tinggi Bertanam Kopi Pedoman Meningkatkan Kualitas Perkebunan Kopi. Pustaka Baru Press.

Gie, T. L. (1996). Filsafat Seni Sebuah Pengantar. Pusat Belajar Ilmu Berguna.

Hariyanto, D. F., Shofarul Anwar, M. T., Agustiawan, R., Sumantri, D., Sopiah, P., & Lestari, D. M. (2022). Perawatan Mesin Pemisah Biji Kopi di Desa Gunung Karamat. Jurnal Abdi Nusa, 2(2), 70–76. https://doi.org/10.52005/abdinusa.v2i2.52

Kartika, Dharsono Sony; Prawira, N. G. (2007). Pengantar Estetika. Bandung: Rekayasa Sains. Rekayasa Sains.

Kartika, D. S. (2004). Pengantar Estetika. Rekayasa Sains.

Kusmiati, A., & Nursamsiyah, D. Y. (2015). Kelayakan Finansial Usahatani Kopi Arabika dan Prospek Pengembangannya di Ketinggian Sedang. Agriekonomika, 4(2), 221–234.

Sianturi, V. F., & Wachjar, A. (2016). Pengelolaan Pemangkasan Tanaman Kopi Arabika (Coffea arabica L.) di Kebun Blawan, Bondowoso, Jawa Timur. Buletin Agrohorti, 4(3), 266–275.

https://doi.org/10.29244/agrob.v4i3.14242

Susanto, M. (2002). Diksi Rupa. DictiArt Laboratory.

Susanto, M. (2011). Diksi Rupa (Edisi Revi). DictiArt Lab.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/vartjofa.v2i2.3377

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This journal Indexed by:

    

V-Art: Journal of Fine Art 

E-ISSN 2809-2589 | DOI: 10.26887/vartjofa.v3i1 
Website: https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/viart/index
Email: viartjournal@gmail.com | Support Contact Email: thegar.risky@isi-padangpanjang.ac.id
Editor in Chief: Rajudin, S.Pd., M.Sn| Managing Editor: Eva Yanti, S.Ds., M.Si Thegar Risky.S.Kom 
Publisher: Lembaga Penelitian Pengabdian Kepada Masyarakat  (LPPM) ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat, Indonesia 27128 | Phone: (0752) 82077 | Fax: (0752) 82803



V-Art: Journal of Fine Art © 2021 by LPPM Institut Seni Indonesia Padangpanjang is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International