Pemanfaatan Limbah Plastik dalam Pembelajaran Prakarya Pada Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 5 Padang Panjang

Addila Wahyuni, Nefri Anra Saputra, Alippuddin Alippudin

Abstract


The Utilization of Plastic Waste in Craft Learning for Seventh-Grade Students at SMP Negeri 5 Padang Panjang. This study aims to describe the process of utilizing plastic waste in learning, crafts for class VII. 6, student at SMP Negeri 5 Padang Panjang, understanding students’ responses to the learning and identifying obtacles faced by teachers and students. The research method used is a qualitative method with a descriptive approach. Data was obtained through interviews, observations and documentation. The results of the study indicate that the utilization of plastic waste as a craft learning material is carried out through careful planning by teachers, starting from the selection of materials to the manufacture of craft products in the form of wallets from plastic waste. Students showed a positive response, seen from their enthusiasm and active participation during learning. The obtacles faced include limited tools and materials and varying levels of student skills. This study shows that craft learning with the utilization of plastic waste not only increases students’ creativity, but also instills environmental values

Keywords


plastic waste; crafts learning; creativity; environmental awareness.

Full Text:

PDF

References


Abdussamad, Zuhri. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makasar: Syakir Media Press.

Adlini, M. N. Dkk (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan. 6/1. Enrekang: Universitas Muhammadiyah.

Ari Darmawan, (2020). Sustainable Waste Management Practices in Education. Jakarta: Pustaka Lingkungan.

Damanhuri, E. (2019). Pengelolaan Sampah Terpadu. ITB Press.

Fantika, Feny Rita, dkk. (2022). Metodologi Kualitatif. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.

Feldeman, D. C. (1987). The dynamics of

Handayani, W. & Nugroho, S. (2020). Pemanfaatan Limbah Plastik Sebagai Bahan kerajinan dalam Pendidikan Seni. Jurnal Pendidikan Seni dan Budaya.

Hendro, Eko Punto. (2020). Arti Fungsi da Implikasi Metodologisnya. Jurnal Ilmiah Kajian Antropologi 3(2), 158-165.

Jambeck, J. (2015). “Plastic Waste Inputs from Land Into the Ocean.” Science, 347(6223), 768-771.

Johnson, D. W. (1991). Cooperation and competition: theory and research. 114:75-87.

Kurniasih. dkk. (2021). Teknk Analisa. Bandung: Alfabeta

Kusumowati, Titin. (2020). Pemanfaatan Sampah Plastik sebagai Media Lukis dalam Pembelajaran Seni Budaya di SMK Negeri 8 Surabaya. Jurnal Seni dan Budaya

Kementrian Lingkungan Hidup dan Kehutanan (KLHK). (2021). Laporan Tahunan Pengelolaan Sampah Plastik. Jakarta: KLHK

Lexy, J. Moleong. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung

Munadirah, N. (2018). Pembelajaran Seni Kriya melalui Pemanfaatan Limbah Kertas pada Siswa Kelas VII. C SMP Negeri 3 Bajeng Kabupaten Goa. Makassar: UNISMUH.

Munandar, U. (2014). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta

Najib, U. R. I. F. (2020). Pemanfaatan Limbah Botol Plastik untuk dijadikan produk Aksesoris Fesyen. Jurnal atrat, 7(3), 09/2019. Bandung, Jawa Barat.

Noviearty, L. (2019). Manajemen pembelajaran prakarya dan kewirausahaan. Universitas plangka raya.

Rachman, J. Z & Maulidya, S. (2024). Pembelajaran prakarya sebagai sarana pengembangan keterampilan & kreativitas siswa di MTSN 8 Jakarta. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia

Rina, A. (2020). Pendidikan Lingkungan hidup dalam Kurikulum Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.

Santrock, J. W. (2009). Educational Psychology. New York: McGraw-Hill.

Sidiq, Umar & Moh. Miftachul, C. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di bidang Pendidikan. Ponogoro: CV. Nata Karya.

Siyoto, Sandu & M. Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipta.

Soekanto, S. (2012). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Raja grafindo persada.

Sudarmono, (2020). Manajemen Limbah Plastik: Solusi untuk Masa Depan Berkelanjutan. Jakarta: Pustaka Pendidikan

Sugiyono, (2015). Metode Penelitian Kuatitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono, (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukardi, (2020). Pendidikan Berbasis Lingkungan: Persepektif dan Implementasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Trianto, (2024). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka

Undang-Undang No. 18 Tahun 2008 Tentang pengelolaan Sampah

United Nations Environment Programme (UNEP), (2023). Sustainable Waste Managemant Practices. UNEP

UNESCO, (2018). Education For Sustainable Development Goals: Learning Objectives. UNESCO Publishing.

Wijaya, M. (2022). pengelolaan Limbah Plastik untuk Pendidikan Berkelanjutan. Jurnal Ekologi dan Lingkungan




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/educraf.v4i2.5882


EDUCRAF
Email: educraf@isi-padangpanjang.ac.id |  HP: +62 812-6608-2542
Jurnal URL: https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ecraft/
Program Studi Pendidikan Kriya, Fakultas Seni Rupa dan Desain
Institut Seni Indonesia Padangpanjang
Jln. Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat – Indonesia. 27128
Telp:(0752) 82077 | Faks: (0752) 82803
Email (Prodi): pdkriya2017@gmail.com
Website: https://www.isi-padangpanjang.ac.id/