The Story Of The Batara Kala As A Foundation For The Creation Of The "Waktu Batu #3 Deus Ex Machina Dan Perasaan-Perasaan Padamu" By Teater Garasi

ANITA RAHAYU HERIYONO, I NYOMAN MURTANA

Abstract


Batara Kala as one of figure in Javanese mythology became the object of Teater Garasi’s creativity process.  Story of “Waktu Batu” was performed as the creation from Teater Garasi who used figure of Batara Kala. The research tried to explained exploration process of Teater Garasi towards story of Batara Kala as idea of theater perform creation. Finally, Waktu Batu becomes reperesntation story of Batara Kala in different form, especially theater performance until creating new discourse. 


Keywords


Batara Kala; Waktu Batu; Teater Garasi; Creation

References


Anderson, Perry. Asal-Usul Postmodern. Yogyakarta:Pustika Pelajar, 2008.

Derrida, Jacques. Aporias. California. United states of America. 1993.

Derrida, Jacques. Margins Of Philosophie, diterjemahkan Alan Bass. Chicago: The University Of Chicago Press, 1982.

Fraya, Sarita. Komunitas Seni Kontemporer Dalam Hubungan Internasional Studi Kasus: Teater Garasi. Tesis. Universitas Gadjah Mada (UGM) Yogyakarta, 2013.

Hidayat, Medhy Aganta. Menggugat Modernisme. Yogyakarta: Jalasutra, 2012.

Kamajaya, Karkono, H., dkk., Ruwatan Murwakala Suatu Pedoman. Yogyakarta: Duta Wacana University Press, 1992.

Kernodle, PortiaKernodle and George.Invitation to the Theatre, Brief Second Edition, New York: Harcourt Brace Javanovic, 1978.

Kuardhani, Hirwan. Potehi : Teater Boneka Tionghoa Peranakan Di Jawa Kajian Bentuk, Struktur, dan Fungsi Pertunjukan. Disertasi. Universitas Gadjah Mada (UGM) Yogyakarta, 2014.

Lash, Scott. Sosiologi Postmodernisme. Yogyakarta:Kanisius,2004.

Listiyono. “Tata Panggung Waktu Batu Ritus Seratus Kecemasan Dan Wajah Siapa Yang Terbelah Oleh Teater Garasi Yogyakarta”. Skripsi. UNY

Maryanto, Gunawan, dkk. Waktu Batu. Magelang: Indonesia Tera. 2004.

Piliang, Yasraf Amir. Hipersemiotika. Yogyakarta: Jalasutra, 1999.

Prasad, Ugoran. “Medan Intelektual Dan Proyek Kreatif Dalam Seni Pertunjukan Kontemporer Indonesia Studi Kasus Proyek Kreatif Waktu Batu Teater Garasi”. Skripsi. Jurusan Sosiologi UGM. 2012

Prawiroatmojo, S.. Bausastra Jawa-Indonesia. Jakarta: Gunung Agung, 1981

Rusdy, Teddy. Ruwatan Sukerta.Jakarta: Yayasan Kertagama, 2012.

Sarup, Madan. Poststruktural dan Postmodernisme. Yogyakarta : Jalasutra, 2008.

Sobur, Alex. Filsafat Komunikasi: Tradisi dan Metode Fenomenologi. Bandung: PT Remaja Rosda Karya, 2013.

Soemanto, Bakdi. Godot Di Amerika Dan Indonesia: Suatu Studi Banding. Jakarta: PT Grasindo, 2002.

Soetarno. Ruwatan di Daerah Surakarta. Surakarta:Anggota IKAPI, 1995.

Wisanggeni, Tuk. Hakikat dan Tuntunan Ruwatan Murwakala. Wisanggeni, 2008.

Wulandari, Galuh. “komunikasi Non Verbal Dalam Media Teater Studi Deskriptif Tentang Proses Kreatif Karaterisasi Tokoh-tokoh Mitologi, Melalui Kode-kode Non Verbal Dalam Pementasan Waktu Batu, Kisah-kisah Yang Bertemu Di Ruang Tunggu Oleh Teater Garasi”. Skripsi .Jurusan Ilmu Komunikasi UGM. 2013

Yudiaryani.Panggung Teater Dunia, Perkembangan dan Perubahan Konvensi. Yogyakarta: Pustaka Gondho, 2002.

Zulkarnain, Firdaus. Struktur Dan Tekstur Lakon eMBeRR Yang Dibawakan Oleh Ludruk Paguyuban Peminat Seni Tradisi Kota Malang. Skripsi. Institut Seni Indonesia (ISI) Yogyakrta, 2014.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/ekspresi.v22i1.1001

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Alamat Redaksi:

LPPMPP Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Jl. Bahder Johan 27128, Sumatera Barat (0752) 82077

Email: red.ekspresiseni@gmail.com 

 


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


View My Stats