The Ornament of the Malay Keris Hulu “Tumbuk Lada” as a Medium for Student Creativity in Fine Arts
Abstract
This study aims to develop and evaluate teaching materials in the form of printed books and e-books for the Ornamen Nusantara course, focusing on the ornamental design of the Hulu Keris Melayu Tumbuk Lada. The development process employed the Research and Development (R&D) method using the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The results indicate that the teaching materials are valid (78,75%), practical (82,15%), and effective (88,53%). Their use has been shown to enhance students’ understanding of traditional ornamental richness; particularly the Melayu Tumbuk Lada ornament; and to encourage the preservation of local cultural values. More broadly, the findings contribute to strengthening cultural identity in art education and support the development of creative industries based on cultural heritage.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, Z. (2007). Rahsia keris dan senjata warisan Melayu. D Warisan Darul Naim.
Amelia, P., Lukitaningsih, L., & Purnamasari, I. (2023). Tipologi Batang Tubuh Pisau Tumbuk Lada: Sebuah Analisis Makna pada Pusaka Melayu. Warisan: Journal of History and Cultural Heritage, 4(3), 97–107.
Andriyanti, S., Sinaga, R., & Lubis, R. (2022). Aplikasi ornamen Sumatera Utara kreasi kekinian pada desain busana ready-to-wear dengan teknik sablon printing. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 11(1), 25–35.
Ariawan, V. A. N., & Winoto, S. (2021). Total reading skills for elementary school students through the reading questioning answering model. Jurnal Prima Edukasia, 9(1), 44–54.
Arikunto, S. (2010). prosedur penelitian, jakarta: Rineka Cipta.
Syarifudin, Y.(2015). Kompetensi Menulis Kreatif. Bogor: Ghalia Indonesia.
Ave, J., Jay, S. E., Hitchcock, M., Haryono, T., & Gustami, S. P. (2008). Indonesian arts and crafts. (No Title).
Azis, A. C. K., Lubis, S. K., Kartono, G., & Daulay, M. A. J. (2023). Digitalisation of Teaching Materials for Toba Batak Ethnic Decorative Variety with Procreate Media Based on p-Books and e-Books. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 9(3), 782–793.
Danianto, A. F., & Pranata, M. (2019). Penggunaan Pattern Ruler pada Pembelajaran Seni Rupa dalam Meningkatkan Nilai Keterampilan Menggambar Flora. Seminar Nasional Seni Dan Desain 2019, 115–122.
Darmojo, K. W. (2014). Keris Kamardikan. Ornamen, 11(2).
Endrawati, E. (2015). Posisi keris pada masyarakat Jogja modern. Jurnal Komunikasi, 7(2), 137–151.
Gunada, I. W. A., & Pramana, I. (2021). Desain Pelatihan Menggambar Ornamen Bali Sebagai Implementasi Nilai Pendidikan Agama Hindu. In … Kepada Masyarakat, 4 (1), 77–84 …. scholar.archive.org. https://scholar.archive.org/work/4nbytyslezepbjpzxgzmcs42nm/access/wayback/https://jurnal.stmikroyal.ac.id/index.php/jurdimas/article/download/909/pdf
Gustiawati, R., Arief, D., & Zikri, A. (2020). Pengembangan bahan ajar membaca permulaan dengan menggunakan cerita fabel pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 355–360.
Guswita, R. (2021). Pengembangan buku ajar digital bahasa indonesia berbasis HOTs untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah mahasiswa STKIP muhammadiyahmuara bungo. Jurnal Basicedu, 5(5), 4340–4351.
Harsrinuksmo, B. (2004). Ensiklopedi keris. (No Title).
Hendro, E. P. (2020). Simbol: Arti, fungsi, dan implikasi metodologisnya. Endogami: Jurnal Ilmiah Kajian Antropologi, 3(2), 158–165.
Husada, S. P., Taufina, T., & Zikri, A. (2020). Pengembangan bahan ajar pembelajaran tematik dengan menggunakan metode visual storytelling di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 419–425.
Ibrahim, F. K. (2012). Tipologi hulu keris tradisi (Doctoral dissertation). Universiti Teknologi Malaysia.
Izzati, A. N., & Mulyana, M. (2024). The symbolic meaning of Javanese Keris’ Patra ornament using ethnolinguistic approach. Bahasa Dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pengajarannya, 48(1), 7.
Jundi, M., & Solong, N. P. (2021). Analisis Kesesuaian Indikator dan Kompetensi Dasar Bahasa Arab KMA 183. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 61–70.
Kattsoff, L. O. (1986). Element of Philosophy: Terjemahan Soejono Soemargono. Tiara Wancana.
Kuntoro, B. T., & Wardani, N. S. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Sosial Pembelajaran Tematik Kelas III SD. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(2), 163–175.
Mahmudah, U. (2020). Metode statistika: Step by step. Pekalongan: Penerbit NEM.
Marsden, W. (2013). Sejarah Sumatera terj. Tim Komunitas Bambu, Jakarta: Komunitas Bambu.
Masindan, M., Sinar, T. S., Zulkifli, Z., Muchtar, M., & Harahap, O. (1985). Kamus Melayu Langkat-Indonesia. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.
Maskar, S., & Dewi, P. S. (2020). Praktikalitas dan efektifitas bahan ajar kalkulus berbasis daring berbantuan geogebra. Jurnal Cendekia, 4(2), 888–899.
Mustika, A. D. (2020). Analisis Ornamen (Gerga) Tradisional Karo pada Bangunan Kantor Bupati Karo Kabupaten Karo. Universitas Negeri Medan.
Pires, T. (2016). Suma Oriental. Penerbit Ombak.
Pranoto, I., & Ediantes, E. (2023). Kwamentara: Kwartet Ornamen Nusantara Sebagai Media Apresiasi. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 15(1), 99–105.
Reid, A. (2011). Asia Tenggara Dalam Kurun Niaga 1450-1680 Jilid 2: Jaringan Perdagangan Global. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Rezeki, S., & Fatria, F. (2021). Analisis Makna Uhir/Ornamen Simalungun dan Penerapannya Terhadap Masyarakat Simalungun. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(3), 186–194.
SAMIAN, A. L. (n.d.). Falsafah Perkerisan dalam Masyarakat Melayu.
Saragi, D. (2018). Pengembangan tekstil berbasis motif dan nilai filosofis ornamen tradisional Sumatra Utara. Panggung, 28(2), 161–174.
Setyosari, P. (2010). Metode Penelitian Pengembangan dalam Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sugiyono, P. (2015). Metode penelitian kombinasi (mixed methods). Bandung: Alfabeta, 28(1), 12.
Sunaryo, T. (2007). Manajemen risiko finansial. Penerbit Salemba.
Syauqii, F., Yasmin, N., & Naldo, J. (2022). Kontestasi Politik Antara Kesultanan Deli Dan Serdang Di Sumatera Timur, 1800-1865. Warisan: Journal of History and Cultural Heritage, 2(3), 90–96.
Toekio, S. (1987). Mengenal ragam hias Indonesia. Angkasa.
Wibowo, A. H. (2013). Eksistensi Produksi Keris Tradisional (Studi Tentang Karya KRT Subandi Suponingrat di Banaran, Ngringo, Jaten, Karanganyar).
Yusof, N. A., Haron, H., Keng, L. K., & Mamat, M. (2022). The Philosophy Of Keris Design in Malay Civilization. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(11), 2401–2421
DOI: http://dx.doi.org/10.26887/vartjofa.v4i2.5490

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This journal Indexed by:
V-Art: Journal of Fine Art 
E-ISSN 2809-2589 | DOI: 10.26887/vartjofa.v3i1
Website: https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/viart/index
Email: viartjournal@gmail.com | Support Contact Email: thegar.risky@isi-padangpanjang.ac.id
Editor in Chief: Rajudin, S.Pd., M.Sn| Managing Editor: Eva Yanti, S.Ds., M.Si | Thegar Risky.S.Kom
Publisher: Lembaga Penelitian Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat, Indonesia 27128 | Phone: (0752) 82077 | Fax: (0752) 82803
V-Art: Journal of Fine Art © 2021 by LPPM Institut Seni Indonesia Padangpanjang is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International