Aesthetics Of Aeng Tong-Tong Village Kris As An Effort To Preserve The Life Of The People Of Sumenep Madura

Oktaberia Sakti Maharani, I Nyoman Lodra, Haris Supratno

Abstract


The value of the keris aesthetic in the tong-tong village as a form of cultural beauty for the life of the Sumenep people changes the community paradigm about the aesthetics of keris, keris as a form of symbolic ingenuity, or becomes a collection object that is seen aesthetically. Keris is also a tool for various activities. Finally, the function of the dagger is as an art object. This study used qualitative descriptive research with a purposive sampling approach followed by the collection of observational data, interviews, and documentation. The results showed that the basic materials of the keris are iron, steel, and nickel. At the same time, the aesthetic value that can be classified is determined by how many repetitions of the folding and forging process (saton). The more folding, the softer the prestige pattern will be produced. The forms of keris found in Aeng Tong-tong village are Keris Keraton Sumenep, Keris Dhamar Sumenep, Keris Gati Pamor Brahma Watu Sumenep, Carubuk Luk 7 Sumenep, Keris Senamper Ngulit Watermelon Sumenep, Keris Brojol Sepuh Dalem Sumenep, Keris Empu Koso Pamor Jung Madura Sepuh, each of these dagger forms has high aesthetic value and historical value so that the people of the Sumenep area always maintain artistic value,  sublime, and also cultural values that have been attached for generations to the people of aeng tong-tong village in general 

Keywords: Keris, Aesthetics, Value, Art


 

 

 

 


Keywords


Keris; Estetika; Nilai; Seni

Full Text:

PDF

References


Bagus, I. M., & Dana, M. (2022). The Identities of Barong and Keris Dancer towards the Commodification of Sacred Dance in Batubulan. 37(3), 265–270.

Darmojo, K. W. (2018). Eksistensi Keris dalam Perspektif Budaya Bangsa Indonesia. Seminar Nasional Seni Dan Nasionalisme, September, 168–185. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/16/1/011002

Diana, A., Putri, T., & Widyani, A. I. (2021). GAGASAN PAMOR KERIS PADA ELEMEN DEKORATIF DINDING LOBBY MUSEUM PUSAKA DI JAKARTA penyimpanan , perawatan dan pemanfaatan benda-benda untuk menunjang upaya perlindungan Museum Pusaka TMII ( Taman Mini Indonesia Indah ) merupakan salah satu museum yang koleksinya merupakan peninggalan dari kebudayaan Indonesia . Interior Museum Pusaka TMII TMII sebagai daya tarik , melestarikan budaya dari keris dan menjadi ciri khas tersendiri sesuai pada perancangan interior Museum Pusaka TMII , mengenai penerapan elemen dekoratif dari desain elemen dekoratif tersebut . pamor keris yang sesuai dengan tema pada perancangan interior Museum Pusaka TMII , Pusaka TMII , merancang elemen dekoratif dengan material yang sesuai untuk rancangan. 437–446.

Djatiprambudi, D. (2019). Reinvensi Budaya Visual Nusantara sebagai Basis Penciptaan Seni Rupa (Kontemporer). Seminar Nasional Seni Dan Desain 2019, September, 9–18.

Fadli, F. N., Surabaya, U. N., Sudrajat, A., & Surabaya, U. N. (2021). Praktik sosial kolektor keris di kabupaten jombang. Jurnal Paradigma. https://bit.ly/3wfYe2o

Falcone, P. M. (2019). Tourism-based circular economy in Salento (South Italy): A SWOT-ANP analysis. Social Sciences, 8(7). https://doi.org/10.3390/socsci8070216

Febriyan, R., & Ramadhan, I. (2019). Makna Simbolik Keris Dalam Struktur Sosial Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat Tahun 1855-1877 (Berdasarkan Penelusuran Pustaka). Avatara: E-Journal Pendidikan Sejarah, 7(1), 1–8.

Imam Sufiyanto, M., & Roviandri. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS SD/MI di Kota Pamekasan Tahun Pelajaran 2019—2020. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1), 107–120. https://doi.org/10.19105/ejpis.v3i1.4101

Indahsari, A. F., Nugraha, N. D., & Apsari, D. (2021). Perancangan Identitas Visual Dan Media Promosi Sustainable Fashion Brand Threadapeutic. 8(6), 2685–2696.

Irawan, agus, Soedjijono, & Indawati, N. (2021). 2.KERIS Struktur-Fungsi-Aktivitas. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 2(2), 1–24. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI

Ivan, M., & Yasin, N. (2020). EKSISTENSI INDUSTRI SOUVENIR KERIS DI DESA AENG TONG-TONG KECAMATAN SERONGGI KABUPATEN SUMENEP TAHUN 1970 – 1987. 9(1).

Jauhari. (2020). Kajian Bentuk Dan Makna Keris Canthang Balung. Brikolase, 11(2), 129–153.

Jawat Nur, A. (2020). Eksotika Inskripsi Arab Pada Keris Tangguh Kamardikan. Jurnal CMES, 13(1), 33. https://doi.org/10.20961/cmes.13.1.44560

Kuntadi, K. (2019). Eksistensi Keris Jawa dalam Kajian Budaya. TEXTURE: Art & Culture Journal, 2(1), 49–60.

Kurniawan, T. A., Lo, W., Singh, D., Othman, M. H. D., Avtar, R., Hwang, G. H., Albadarin, A. B., Kern, A. O., & Shirazian, S. (2021). A societal transition of MSW management in Xiamen (China) toward a circular economy through integrated waste recycling and technological digitization. Environmental Pollution, 277. https://doi.org/10.1016/j.envpol.2021.116741

Li, J., Greenwood, D., & Kassem, M. (2019). Blockchain in the built environment and construction industry: A systematic review, conceptual models and practical use cases. Automation in Construction, 102(February), 288–307. https://doi.org/10.1016/j.autcon.2019.02.005

Novia Restu Samputri Pertiwi. (2018). Postipnotis Transformasi Eksoteri Keris Nagasasra Dalam Penciptaan Busana Wanita.

Pramujo, A. S., & Kepresidenan, I. (2020). K ONSERVASI K ERIS ; A NTARA T RADISI DAN I LMU P ENGETAHUAN. April 2017.

Rosyid, M., Tengah, J., & Tengah, J. (2019). TRADISI DAN PEMAKNAAN KERIS BAGI ( THE TRADITION AND MEANING OF KERIS.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/ekspresi.v25i2.2597

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni 

E-ISSN 2580-2208 | P-ISSN: 1412-1662 | DOI: 10.26887/ekspresi 
Website: https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/index
Email: red.ekspresiseni@gmail.com | Support Contact Email: thegar.risky@gmail.com
Editor in Chief: Dr. Dede Pramayoza | Managing Editor: Saaduddin, M.Sn | Thegar Risky.S.Kom | Tulus Setiawan, S.IIP | Eka Deswira, S.E
Publisher: Lembaga Penelitian Pengabdian Kepada Masyarakat  (LPPM) ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat, Indonesia 27128 | Phone: (0752) 82077 | Fax: (0752) 82803



 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License