RONDO'S MUSIC SECTIONAL FORM AND STRUCTURE "ALLA TURCA" BY WA. MOZART
Abstract
Abstract
The Form and Sectional Structure of “Alla Turca” Rondo Music by WA. Mozart. The basic method that will be applied in this research is a qualitative descriptive method. In addition, the approach method used was the library method so that it was found and produced the Sectional Forms and Structures of WA's Rondo "Alla Turca" Music. Mozart. famous for its characteristic piano music, its musical form has a distinctive classical Rondo structure pattern, A B C B A B' and Coda. In addition to the typical 'brilliant' Rondo Form structure in Baroque terms, the use of chord levels (harmony progression) and rhythmic playing makes Rondo's music more lively, fast, and joyful. The sectional structure in Rondo Alla Turca Music by W. A. Mozart, the basis of the scale is diatonic-tonality, the basis of harmony is tri- voice major and minor, the rhythmic basis is duple and triple and symmetrical patterns, while the cadence (V-I or I-V-I), (V- VII7), (IV-I), (V-VI), (IV6-V-II). Form and sectional structure of Alla Turca rondo music. needs to be analyzed to describe music through forms, melodic sequences, tones, rhythms and harmonies that form a unified composition. This is done because music analysis is an important part of music theory, directed towards an approach towards musical understanding to be able to lead to understanding. In the listening process, the ability to follow a melodic groove in a musical pattern in a musical composition becomes a very important fundamental thing. In order to gain an understanding and understanding of the form and sectional structure of Alla Turca's rondo music, one must start from musical grammar, compositional techniques, form, structure, harmony, musical style.
Keywords: Form; Sectional Structure; Music; Rondo
BENTUK DAN STRUKTUR SEKSIONAL MUSIK RONDO" ALLA TURCA" KARYA W.A MOZART
Abstrak
Bentuk dan Struktur Seksional Musik Rondo “Alla Turca” Karya WA. Mozart. Teknik analisis data adalah deskriptif kualitatif yang merupakan metode penelitian yang menganalisis tentang persepsi untuk mendapatkan informasi lengkap tentang bentuk dan struktur seksional musik rondo “Alla Turca” karya WA. Mozart. Terkenal dengan ciri khas musik piano, bentuk musikalnya memiliki pola struktur Rondo Klasik yang khas, A B C B A B’ dan Coda. Selain pola struktur Rondo Form yang khas ‘brilliant’ dalam istilah Barok, penggunaan tingkat akor (progressi harmoni) dan permainan ritme menjadikan musik Rondo ini lebih lincah, cepat, gembira. Struktur seksional dalam musik Rondo Alla Turca Karya W. A. Mozart, dasar tangga nada adalah tonalitas-diatonis, dasar harmoni tri suara mayor dan minor, dasar ritmis adalah duple dan triple serta pola-pola simetris, sedangakn kadens (V-I atau I-V-I), (V-VII7), (IV-I), (V-VI), (IV6-V-II). Bentuk dan struktur seksional musik rondo Alla Turca karya WA. Mozart penting dilakukan analisis untuk menguraikan musik melalui bentuk, rangkaian melodi, jalinan nada, ritme dan harmoni yang menjadi kesatuan komposisi. Hal ini dilakukan karena analisis musik adalah ilmu yang mempelajari hubungan antar elemen musik yang memperhatikan unsur musik yaitu, melodi, ritme dan harmoni secara detail yang menyusun karya tersebut.Untuk memperoleh pengertian dan pemahaman tentang bentuk dan struktur seksional musik rondo Alla Turca harus bertitik tolak dari gramatika musik, teknik komposisi, bentuk, struktur, harmoni, gaya musik.
Kata Kunci: Bentuk; Struktur seksional; Musik; Rondo
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Banoe, Pono, 2003. Kamus Musik. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Batubara Junita, Jubilezer Sihite, Arsen Nahum Pasaribu, Kamaluddin Galingging, 2022. Perbahasan Musikal dan Lingual dalam Penerjemahan Andung Tonggo Raja: Ditinjau dari Melodi dan Kountur. Jurnal Panggung V32/N2/06/2022. ISSN: 0854-3429
Budilinggono, I. 1993. Bentuk dan Analisis Musik. Jakarta: Direktur Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Brandt,William E. The comprehensive Study of Musik, vol II: Basic Principle of Musik Theory,(New York: Harper & Row Publisher, Inc. 1980).
Chun, H. (2022). Exploring Effective Sight-Reading Methods for Intermediate-Level Pianists in Auditory, Visual and Technical Proficient Aspects: A Literature Review. Frontiers in Art Research, 4(12), 94–98. https://doi.org/10.25236/far.2022.041219
Christ William and Delone Richard. 1975. Introduction to Materials and Structure of Musik (Prentice-Hall, Inc, Englewood Cliffs, New Jersey)
Ferdian, R., Putra, A. D., & Yuda, F. (2020). Preparation of Learning Materials for Basic Flute Instrument Based on Locality and ABRSM Curriculum. 1st International Conference on Lifelong Learning and Education for Sustainability (ICLLES 2019), 145–150.
Ferdian, R., Putra, A. D., & Yuda, F. (2020). Preparation of Learning Materials for Basic Flute Instrument Based on Locality and ABRSM Curriculum. 1st International Conference on Lifelong Learning and Education for Sustainability (ICLLES 2019), 145–150.
Ferdian, R., Sinaga, F. S. S., & Putra, A. D. (2021). Formulasi Musik Deret dalam Penciptaan Komposisi Programa Berjudul Kupu-Kupu Terakhir. Tonika: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 4(1), 67–81
Hutchings. Arthur. 1980. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London, Macmillan Publisher Limited
Hananto Dwi, Paulus. 2011. Jurnal Ilmiah Musik, vol. 2 no.2 Salatiga: Program Studi Musik Fakultas Seni Pertunjukan Universitas Kristen Satya Wacana.
Indrawan, Andre, Dr. M.Hum., M.Mus.St. 2011. Struktur Dan Gaya. Studi Dan Analisis Bentuk-Bentuk Musikal. (Edisi Perluasan) terjemahan dari judul asli “Structure and Style; The Study and Analysis of Musical Forms (Expanded Edition)”Stein, Leon, 1979. Miami: Summy-Bichard Music. Yogyakarta : UPT Perpustakaan: Institut Seni Indonesia
Jamalus. 1988. Panduan Pengajaran Buku Pengajaran Musik Melalui Pengalaman Musik. Jakarta: Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan
Malm, Willian.P. 1996. Music Cultures of The Pacific, the Near East, and Asia. Third Edition. London: Oxford University Press.
Mack Dieter, 1995. Sejarah Musik jilid 3. Yogyakarta: Pusat Musik Liturgi
Matthews, Max Made. 2001. Music: An Illustrated History. London: Annes Publishing Limited.
McNeill, RJ. 1998. Sejarah Musik 1. Jakarta: PT. BPK Gunung Mulia.
Nazir, M. 2003. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia .
Panggabean, Juliet Ance. 2022. Bentuk Dan Konstruksi Komposisi Musik Modern ‘Tjapung Ketjipung Di Tjikapundung’ Karya Amir Pasaribu. Visi Ilmu Sosial dan Humaniora (VISH). volume 3 no. 1. ISSN:2722-7316. https://ejournal.uhn.ac.id/index.php/humaniora/
Prier SJ, Karl Edmund. 1996. Ilmu Bentuk Musik. Yogyakarta : Pusat Musik Liturgi.
Rosariani, Anastasia Vini. 2017. Struktur Harmoni Dalam Karya Rondo Allegretto.
https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/solah/article/view/20408 (diakses 15 Desember 2022. pukul 10.05 wib.)
Simangunsong, Emmi. 2021. Analisis Makna lagu Rohani Dung Tuhan Yesus nampuna Au; Prpblematika Penyajian Song Leader dalam Ibadah Minggu di Gereja HKBP. Grenek Jurnal Seni Musik vol 10. no.2. (S4) DOI: https://doi.org/10.24114/grenek.v10i2. ISSN; 2301-5349. (S5)
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitati, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.
Sumber Notasi Musik/score dan Edisi yang dipakai:
https://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=345
.Sumber Internet:
Gambar notasi musik Virtual sheet music (www.virtualsheetmusic.com) (diakses tanggal 26 April 2021, pukul 16.24 wib)
KBBI, https://jagokata.com/artikata/melodi.html#:~:text=%5Bmelodi%5D%20Makna%20melodi%20di%20KBBI,arti%20dan%20definisi%20di%20jagokata. (diakses hari Selasa, 4 Mei 2021, pukul 8.30 wib)
W. Purnomo. 2018. A Hingga K Tahap Dasar Mengaransemen Nyanyian ...
https://jurnal.isi-ska.ac.id (diakses hari selasa, 24 Maret 2022, pukul 20.45 wib)
http://digilib.isi.ac.id/5359/
https://tonic-chord.com/mozart-piano-sonata-no-11-in-a-major-k-331-analysis/
https://functionalanalysis.blog/2018/10/17/rondo-form/
Gramedia:harmoni
https://www.gramedia.com/literasi/harmoni-adalah/(diakses tgl 8 Maret 2023, pukul 19.00 wib)
Kompasiana: irama-melodi-harmoni-harmonis
https://www.kompasiana.com/norma-hakiki-nurlina/55004421813311a019fa73c2/irama-melodi-harmoni-harmonis(diakses tgl.8 Maret 2023, pukul 18.24 wib)
MengaransemenNyanyian.
https://jurnal.isi-ska.ac.id (diakses hari selasa, 24 Maret 2022, pukul 20.45 wib) http://digilib.isi.ac.id/5359/(diakses tanggal 26 April 2021, pukul 16.24 wib)
DOI: http://dx.doi.org/10.26887/ekspresi.v25i1.3118
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
E-ISSN 2580-2208 | P-ISSN: 1412-1662 | DOI: 10.26887/ekspresi
Website: https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/index
Email: red.ekspresiseni@gmail.com | Support Contact Email: thegar.risky@gmail.com
Editor in Chief: Dr. Dede Pramayoza | Managing Editor: Saaduddin, M.Sn | Thegar Risky.S.Kom | Febri Desman, S.Hum | Elfira Roza, S.Kom
Publisher: Lembaga Penelitian Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat, Indonesia 27128 | Phone: (0752) 82077 | Fax: (0752) 82803
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni © 2017 by LPPM Institut Seni Indonesia Padangpanjang is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International