AKSARA INCUNG SEBAGAI IDENTITAS BATIK KERINCI

Dela Puspita Riza, Sulaiman Sulaiman, Rosta Minawati

Abstract


The Incung script is a writing system used by the Kerinci comminity. The Script of Incung as a identity in Kerinci Batik aims to identify the identity contained in the Incung Script as motif of Kerinci batik. This study use as a qualitative method with descriptive data that siscuss the data in accordance with the facts encountered in the field with aesthetic studies. Data collection done through literature study, observation, interviews and matrix of data collection. Kerinci batik have two types of batik namely, Kerinci decorative batik and Incung batik with stamp techniques. The color used in the product Kerinci batik is a type of naptol and indigosol. In addition, batik cloth Kerinci is dark inaddition, batik cloth Kerinci is bright in color. The main motif of batik Kerinci is an Incung script combined with Kerinci decorative motifs flora, fauna and heirlooms which are the identity of Kerinci.

Keywords: Incung Script; Kerinci; Batik; Aesthetics; Identity


Abstrak

Aksara Incung merupakan sistem penulisan yang digunakan oleh masyarakat Kerinci. Aksara Incung sebagai identitas batik Kerinci bertujuan untuk mengidentifikasi identitas batik Kerinci. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan data deskriptif yang membahas tentang data sesuai fakta yang ditemui di lapangan, dengan kajian estetika. Pengumpulan data dilakukan melalui studi pustaka, observasi, wawancara dan matrik pengumpulan data. Batik kerinci memiliki dua jenis batik yaitu, batik ragam hias Kerinci dan batik Incung dengan teknik batik tulis dan cap. Motif utama batik Kerinci adalah aksara Incung dikombinasi dengan ragam hias Kerinci, motif flora, fauna dan benda pusaka yang merupakan identitas Kerinci.

Kata Kunci: Aksara Incung; Batik; Kerinci; Estetika; Identitas

 


Keywords


Incung Script; Kerinci; Batik; Aesthetics; Identity

Full Text:

PDF

References


Arfensa. (2003). Sastra Incung Kerinci. Kerinci. Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Kerinci.

Harkeni, A. (2021). Aksara Incung Sebagai Inspirasi Motif Batik Masyarakat Kerinci (Aksara Incung As The Inspiration of Batik Motive Ideas For The Kerinci Community). Jurnal Khazanah Intelektual, 5(1), 1008–1027. https://doi.org/10.37250/newkiki.v5i1.98

Kartika, D. S. (2020). Estetika. Citra Sain.

Mandegani, G. B., Setiawan, J., Atika, V., & Haerudin, A. (2018). Persepsi Kualitas Batik Tulis. Dinamika Kerajinan Dan Batik: Majalah Ilmiah, 35(2), 75–83. https://doi.org/10.22322/dkb.v35i2.4108

Mubarat, H. (2015). Aksara Incung Kerinci Sebagai Sumber Ide Penciptaan Seni Kriya. Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Karya Seni, 17(2), 165–179. https://doi.org/10.26887/ekse.v17i2.101

Mubarat, H. (2016). Ekspresi Aksara Incung Kerinci Dalam Penciptaan Seni Kriya. Besaung: Jurnal Seni Desain Dan Budaya, 1(1), 44–49. https://doi.org/10.36982/jsdb.v1i1.44

Murwati, E. S., & Masiswo. (2013). Rekayasa Pengembangan Desain Motif Batik Khas Melayu. Dinamika Kerajian Dan Batik, 30(2), 67–72. https://doi.org/10.22322/dkb.v30i2.1111

Nuraeni, H. G., Alfan, M. (2013). Studi Budaya Indonesia. Pustaka Setia.

Niryadi, D. (2020). Batik Incung Di Sungai Penuh Kerinci Jambi: Kajian Makna. Jurnal Pendidikan Busana, Seni Dan Teknologi, 2(1)

Pitri, N. (2020). Kota Sungaipenuh sebagai Kota Sentral Batik Incung. Historia: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 8(1), 29–49. https://doi.org/10.24127/hj.v8i1.2439

Pitri, N., Herwandi, & Lindayanti. (2021). Batik Incung Industry in Kerinci 1995-2017. Paramita: Historical Studies Journal, 31(1), 64–73. https://doi.org/10.15294/paramita.v31i1.18887

Powa, J. E. (2020). Implemensi Aksara Incung di Sungai Penuh. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 10(1), 111–118. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v10i1.166

Sunliensyar, H. H. (2021). Kisah Nabi Adam Di Dalam Naskah Incung Ini Asan Pulung Dari Kerinci. Jurnal Lektur Keagamaan, 19(2), 583–806. https://doi.org/10.31291/jlka.v19i2.901

Susanto, M. (2002). Diksi Rupa. Kanisius.

Tim Sanggar Batik Bercode. (2010). Batik. Tim Batik Bercode Bekerja Sama Dengan Katabuku.

Trixie, A. A. (2020). Filosofi Motif Batik Sebagai Identitas Bangsa Indonesia. Folio; Journal of Fashion Product Design & Business, 1(1), 1–9.

Yuda, R. (2020). Grafis Lingkungan Wisata Air Panas Semurup. Melayu Arts and Performance Journal, 3(2), 154. https://doi.org/10.26887/mapj.v3i2.1336

Zakaria, I., & Syaputra, D. (2017). Khazanah Aksara Incung. Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Sungai Penuh.

Informan

Elita Jaya. (2021), “Batik Incung Kerinci”. Wawancara: 29 April 2021, Sungai Penuh.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/mapj.v5i1.1690

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.26887/mapj.v5i1.1690.g944

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


MAPJ Indexed By:


Melayu Arts and Performance Journal

E-ISSN: 2656-3509| P-ISSN:2656-0232 | DOI: 10.26887/mapj 
Website: http://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/MAPJ/index
Email: editor.mapj@gmail.com  | redaksimapj@isi-padangpanjang.ac.id
Editor in Chief: Dr. Dede Pramayoza | Managing Editor: Saaduddin, M.Sn
Publisher: Program Pasca Sarjana ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan Padangpanjang 27128
Phone: (0752) 82077, Fax: (0752) 82803

Creative Commons License

Melayu Arts and Performance Journal (MAPJ) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License