PERANCANGAN MEDIA PROMOSI KOMUNITAS SENI KUFLET PADANG PANJANG

Rizka Lovani Akbar, Yoni Sudiani, Fadlul Rahman, Sulaiman Juned

Abstract


The Kuflet Art Community is an art community focused onliterature and theater, offering a platform for artists toexpress their creativity as part of a group with sharedinterests. An effective promotional media concept isnecessary to address the challenges in reaching a wideraudience and strengthening the community's image, which ishighly dedicated to literacy. The target audience for thisdesign includes artists, art practitioners, and anyoneinvolved in the arts in Padang Panjang City. The methodsused in designing the promotional media include data collection through observation, interviews, andquestionnaires to understand the needs and characteristicsof the community. The design process is carried out byapplying design and animation principles relevant to theidentity of the Kuflet Art Community. The promotionalmedia is designed to provide information about thecommunity's programs, achievements, and relationships in an engaging and communicative manner. The design resultsinclude promotional media capable of convincing andinviting the target audience to join the Kuflet Art Communityand increasing public awareness of the community'sexistence. The media mix produced includes videos, posters, flyers, brochures, x-banners, stamps, business cards, lanyards, and various merchandise. This design is expectedto be the first step in a broader sustainable promotionalstrategy.

Keywords


Design, Kuflet Art Community; Promotional Media

Full Text:

PDF

References


Alma, B. (2016). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa Cetakan 5. Bandung: CV Alfabeta. In Bandung: CV Alfabeta.

Anggraini, Lia & Kirana Nathalia. 2014. Desain Komuikasi Visual, Dasar-dasar Panduan Untuk Pemula. Nuansa Cendekia: Bandung

Arrie Widhayani. (2020). Mahir Menulis Kreatif Teks Iklan, Slogan dan Poster. Sukoharjo: HM Publisher.

Degey, Septinus. (2016). Perancangan Video Promosi Pariwisata Kab.Nabire. Jurnal Ilmiah Universitas Satya Wacana. Salatiga​

IKEA. (2019). Diakses pada 23 September 2024 dari https://www.youtube.com/watch?v=AsN0SDVpS8M&pp=ygUMSUtFQSB3aGF0IGlm

Iskandar, M. (2022). Motion Graphic: Perkembangan Seni dan Teknologi Digital. Solo: Universitas Sebelas Maret.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Principles of Marketing (16th ed.). Pearson.

Laksana (2019:129). (2021). Pengaruh Promosi Melalui Media Sosial Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Konsumen Memilih Wedding Organizer (Studi Pada Konsumen Art Project Lampung di Kecamatan Trimurjo Lampung Tengah). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951– 952., 2013–2015.

Madster. (2015). Diakses pada 23 September 2024 dari https://www.youtube.com/watch?v=sf-wfXx2bGU&pp=ygU-U3RhdGUgVW5pdmVyc2l0eSBPZiBWaXN1YWwgJiBQZXJmb3JtaW5nIEFydHMgcHJvbW90aW9uYWwgdmlkZW8%3D

Malau, H. (2017). Manajemen Pemasaran Teori dan Aplikasi Pemasaran Era

Tradisional Sampai Era Modernisasi. Bandung: Alfabeta.

Nugroho, A. (2018). Motion Graphic sebagai Media Komunikasi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Prasetya, Sukma Perdana. 2016. Media Pembelajaran Geografi. Surabaya: Unesa University Press.

Resnick, M. (2018). Creative Learning: Designing Educational Media with Motion Graphics. MIT Press.

Ridwansyah, Ardhi. 2017. Instant Marketing For Busy People : Rangkuman Intisari Pemasaran. Esensi. Jakarta.

Sanjaya,W.(2014). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Severin, Werner J dan James W. Tankard. 2011. Teori Komunikasi: Sejarah, Metode, dan Terapan di Dalam Media Massa. Prenada Media: Jakarta.

Sugihartati, R. (2016). Komunikasi Pemasaran: Strategi dan Praktik. Jakarta: Prenada Media.

Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alphabet.

Suryadi, Didih. (2013). Promosi Efektif Menggugah Minat & Loyalitas

Vox. (2023). Diakses pada 23 September 2024 dari https://www.youtube.com/watch?v=SVcsDDABEkM&t=59s&pp=ygUUYWkgYXJ0IGV4cGxhaW5lZCB2b3g%3D

Wijaya, R., & Adi, F. (2020). Desain Motion Graphic pada Media Promosi Digital. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/mapj.v8i1.5455

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.26887/mapj.v8i1.5455.g2148

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


MAPJ Indexed By:


Melayu Arts and Performance Journal

E-ISSN: 2656-3509| P-ISSN:2656-0232 | DOI: 10.26887/mapj 
Website: http://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/MAPJ/index
Email: jurnalmapj@gmail.com  | redaksimapj@isi-padangpanjang.ac.id
Editor in Chief: Dr. Dede Pramayoza | Managing Editor: Saaduddin, M.Sn
Publisher: Program Pasca Sarjana ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan Padangpanjang 27128
Phone: (0752) 82077, Fax: (0752) 82803

Creative Commons License

Melayu Arts and Performance Journal (MAPJ) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License