STRATEGI PENGELOLAAN ORGANISASI SENI Studi Kasus: Young Musical Fantasy

Desy Lia Arlistya

Abstract


ABSTRACT 

This research aims at knowing the internal and external factors of the condition of art organization that becomes the medium of musical learning in Young Musical Fantasy in order to become the basis of arranging the alternative of management strategy in this organization. The method used in this research was the descriptive qualitative method with the approach of the case study. The analysis unit of this research was the staff management of Young Musical Fantasy, and the technique of data collection in this research was by doing the interview with interviewees believed to be able to give accurate information. Researcher also conducted the field study. Data were processed by using table IFE & EFE Matrix, SWOT Matrix, and IE Matrix obtained through the analysis of strength, weakness, opportunity, and threat. The result of this research shows that by looking at the position of Young Musical Fantasy through SWOT analysis, it shows Hold and Maintain, and generic strategy that must be applied by Young Musical Fantasy is the stability strategy in which the community maintains its community size and its existing products for its consumers.

Keywords: external and internal analysis, SWOT analysis, generic strategy, and strategy variation 

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor internal dan eksternal kondisi dari organisasi seni yang menjadi wadah pembelajaran musik pada Young Music Fantasy sebagai dasar dalam menyusun alternatif strategi pengelolaan pada organisasi ini. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan pendekatan studi kasus.Unit analisis penelitian ini adalah staff management dari Young Musical Fantasy dan teknik pengumpulan data dalam penelitian ini, yaitu dengan melakukan wawancara kepada narasumber yang dipercaya dapat memberikan informasi yang akurat.Peneliti juga melakukan penelitian lapangan. Data diproses dengan menggunakan tabel IFE & EFE Matrix, SWOT Matrix dan IE Matrix yang diperoleh melalui analisis kekuatan, kelemanan, peluang dan ancaman.Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dengan melihat posisi Young Musical Fantasy melalui analisis SWOT menunjukkan Hold and Maintain(pertahankan dan pelihara), strategi generik yang mestinya dijalankan Young Musical Fantasy adalah strategi stabilitas, dimana komunitas mempertahankan ukuran komunitasnya dan mempertahankan produk yang telah ada kepada konsumennya.


Keywords


analisis eksternal & internal, analisis SWOT, strategi generik & variasi strategi

Full Text:

PDF

References


Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kuali-tatif dan Desain Riset“Memilih Di Antara Lima Pendekatan”. Yogya-karta: Pustaka Pelajar.

David, F. R. (2009). Strategic Manage-ment: Manajemen Strategi Kon-sep. Edisi 12. Jakarta: Salemba Empat

Kotler, P.(2000). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Pulsiamitra. (2015). “Manajemen Parade Tari Daerah Riau di Dinas Kebu-dayaan dan Pariwisata Provinsi Riau.” Tesis Program Pascasar-jana ISI Padangpanjang.

Tjiptono, F.(2004). Strategi Pemasaran. Edisi Kedua. Yogyakarta: Pener-bit Andi.

Yulinda, B. (2015). “Pengelolaan Sanggar Tari Nan Jombang Pimpinan Ery Mefri di Padang Sumatra Barat.” Tesis, Program Pascasarjana ISI Padangpanjang.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/mapj.v1i1.629

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.26887/mapj.v1i1.629.g397

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


MAPJ Indexed By:


Melayu Arts and Performance Journal

E-ISSN: 2656-3509| P-ISSN:2656-0232 | DOI: 10.26887/mapj 
Website: http://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/MAPJ/index
Email: editor.mapj@gmail.com  | redaksimapj@isi-padangpanjang.ac.id
Editor in Chief: Dr. Dede Pramayoza | Managing Editor: Saaduddin, M.Sn
Publisher: Program Pasca Sarjana ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan Padangpanjang 27128
Phone: (0752) 82077, Fax: (0752) 82803

Creative Commons License

Melayu Arts and Performance Journal (MAPJ) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License