BIJI SAWIT SEBAGAI MOTIF PADA HANDBAG WANITA

Julia Dwi Sasmita, Ahmad Bahrudin

Abstract


This article is an idea of creating women's handbags which are carried out according to the method of creating works of art, namely exploration, design, and embodiment. In the exploration stage, the activities carried out are market observations and digging references from various sources of knowledge. The next stage is the design, which is built based on the analysis obtained, followed by visualizing the idea in the form of a sketch as a reference for working drawings in the process of realizing this women's handbag or handbag product. The result of the creation of this bag consists of 2 women's handbags or handbags with attractive shapes. This bag is bolted with a hand sewing technique without using a machine and using a knot and basting technique.

ABSTRAK

Artikel ini adalah sebuah gagasan penciptaan karya kriya tas tangan wanita yang dilakukan sesuai dengan metode penciptaan karya seni yaitu eksplorasi, perancangan, dan perwujudan. Dalam tahap eksplorasi kegiatan yang dilakukan adalah pengamatan pasar dan menggali referensi dari berbagai sumber pengetahuan. Tahap selanjutanya adalah perancangan, yang dibangun berdasarkan perolehan analisis, diteruskan dengan memvisualisasikan gagasan berbentuk sketsa sebagai acuan gambar kerja dalam proses perwujudan produk tas atau handbag wanita ini . Hasil dari penciptaan tas ini terdiri dari 2 tas atau handbag wanita dengan bentuk yang menarik. Tas ini dibaut dengan teknik jahit tangan tidak menggunakan mesin dan menggunakan teknuk sulam simpul dan jelujur.


Keywords


kriya tekstil, tas tangan wanita, sulam, biji sawit

Full Text:

PDF

References


Aspari, J. W. (2000). Desain korsi teras anyam bambu. Suluh, 2(1), 69–80.

Bahrudin, A. (2011). Kriya Seni Kelahiran dan Eksistensinya. Ekspresi Seni, 13, 1–15. https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/issue/view/37

Bahrudin, A. (2020). Community Empowerment Through Development Of Mansiang Woven Product Design In Jorong Taratak Nagari Kuba. Pengembangan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1).

Gustami, S. (2007). Butir-butir mutiara estetika timur “ Ide Dasar Penciptaan Seni Kriya Indonesia.” Prasista.

Kartika, D. S. (2004). Seni Rupa Modern. Rekayasa Sains.

Marlianti, M., & Handayani, W. (2017). Klasifikasi Teknik Stitching Sulaman Sebagai Surface Design Tekstil. 1–10. https://jurnal.isbi.ac.id/index.php/atrat/article/view/349

Riyanto, D. Y., Budiarjo, H., Mahmud, F. F., Teknologi, F., Bisnis, I., & Surabaya, S. (2019). Pengembangan Desain Produk Tas Kuliah Bagi Mahasiswa Desain Di Stikom Surabaya. 1, 7–14.

Sefrila, M., B., L. R., Kurnianingsih, A., & S., I. S. (2019). The Growth of Oil Palm Seeds (Elaeis guineensis Jacq.) on Combinated Media of Peat, Topsoil an. Jurnal Penelitian Tanaman Industri, 25(1), 31. https://doi.org/10.21082/littri.v25n1.2019.31-36

Syofyan, H. (2016). Penyuluhan Dan Pelatihan Keterampilan Menyulam Di Wilayah Kecamatan Pamijahan Gunung Bunder Bogor. Jurnal Abdimas, 2, 31–37.

Yasnidawati. (2011). Seni sulam minangkabau dan inovasinya untuk mendukung pengembangan industri kerajinan rumah tangga. Teknologi Dan Kejuruan, 34(2), 191–202.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/relief.v1i1.2174

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Relief: Journal of Craft is indexed by: