Mewujudkan Pemeranan Tokoh Baga Dalam Lakon Prabu Maha Anu Karya Robert Pinget Terjemahan Saini
Abstract
cast figure Baga in drama script King Maha Anu work Robert Pingget translation Saini KM, from creation art role played by cast For project become the above behavior stage. According with interpretation script dramas that have made. Results from review And analysis carried out cast to figure the, made guidelines And material creation cast, which rests on on acting presentation version Eka D Sitorus And Stanislavsky's theory. acting presentation version Eka D Sitorus And use Stanislavsky's theory is the formal object of the cast For realize character figure in drama script so merges in condition inner cast. acting presentation version Eka D Sitorus the And Stanislavsky's theory applied through something method creation role on understanding cast to the formal object . Yes something method For unite figure in self cast so that reach form become.
Abstrak
Pemeranan tokoh Baga dalam naskah drama Prabu Maha Anu karya Robert Pinget terjemahan Saini KM ini, bentuk dari penciptaan seni peran yang dilakukan oleh pemeran untuk memproyeksikan menjadi lakuan di atas panggung. Sesuai dengan penafsiran naskah drama yang telah dibuat. Hasil dari telaah dan analisa yang dilakukan pemeran terhadap tokoh tersebut, dijadikan pedoman dan bahan penciptaan pemeranan, yang bertumpu pada akting presentasi versi Eka D Sitorus dan teori Stanislavsky. Akting presentasi versi Eka D Sitorus dan menggunakan teori Stanislavsky adalah objek formal pemeran untuk mewujudkan karakter tokoh dalam naskah drama sehingga menyatu dalam kondisi batiniah pemeran. Akting presentasi versi Eka D Sitorus tersebut dan teori Stanislavsky diaplikasikan melalui suatu metode penciptaan peran atas pemahaman pemeran terhadap objek formal tersebut. Yakni suatu metode untuk menyatukan tokoh dalam diri pemeran sehingga mencapai bentuk menjadi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anirun Suyatna. (1998). Menjadi Aktor ( kuswawndi O. Diyanto, Safari Agus, Nurtanio Ari, AP Hikmah, Ed.; 1st ed.). Studiklub Teater Bandung.
Anirun Suyatna. (2002). Menjadi Sutradara (dra Sugiati SA, Ed.; 1st ed.). STSI Pres Bandung.
Bakdi, S. (2001). Jagat Teater (Indra, Ed.; 1st ed.). Penerbit Media Pressindo.
Boleslavsky Richard. (1960). Enam Paladjaran Pertama Bagi Tcalon Aktor (S. Drs. Asrul, Ed.; 1st ed.). Djaja Sakti- Jakarta.
Esslin Martin. (1968). Teater Absurd (A. Max, Ed.; Revisi dan). Pustaka Banyungili.
Fitri, Y., & Saaduddin, S. (2018). Reinterpretasi Dramaturgi Lakon Kebun Ceri Karya Anton P Chekhov. Laga, 4(2), 149–162. http://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Lagalaga/article/view/529/320
Haikal, M., & Saaduddin, S. (2020). Pemeranan Tokoh Comol dalam Naskah Lautan Bernyanyi Karya Putu Wijaya dengan Metode Akting The System Stanislavsky. Laga-Laga, 1(2), 1–6.
Handayani, L., Saaduddin, S., Tofan, G., Jambi Luar Kota, K., Muaro Jambi, K., & Jambi, P. (2022). Struktur Dramatik Plot Sirkular Pelukis dan Wanita Karya Adhyra Irianto. Cerano Seni, 1(2), 52–59. https://mail.online-journal.unja.ac.id/gurindam/article/view/21887
Hardiman F Budi. (2012). Humanisme dan Sesudahnya (B. E. W. U. Tim TI, Ed.; 1st ed.). Christina, M. Udiani.
Paul, S. J. (2002). Eksistensialisme dan Humanisme (Herry, Ed.; 1st ed.). Pustaka Pelajar.
Pramayoza, D. (2006). Skenografi dan Material Dramaturgis. 1(2), 114–126.
Pratama Iswadi, H. A. P. (2019). Akting Stanislavsky (H. A. Pahala, Ed.; 2nd ed.). Lampung Literature.
Stanislavsky. (1980). Persiapan Seorang Aktor (Dewan Kesenian Jakarta, Ed.; 1st ed.). Dewan Kesenian Jakarta oleh PT DUNIA PUSTAKA JAYA.
DOI: http://dx.doi.org/10.26887/cartj.v5i1.3729
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed By:
Creativity and Research Theatre Journal (CARTJ)
P-ISSN: 2715-5404 | E-ISSN: 2715-5412Email: red.cartjjournal@gmail.com
Theatre Department
Institut Seni Indonesia Padangpanjang
Jln. Bahder Johan. Kel.Guguk Malintang, Kec. Padang Panjang Timur.
Kota Padangpanjang, Sumatera Barat 27128, Indonesia
Telepon: 0752 (82077) | Fax: (0752) 82803
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License