IMPROVED UNDERSTANDING OF PHOTO AND VIDEO COMPOSITION WITH PEER TEACHING METHOD
Abstract
Mastering the field of photography and videography, especially in composition which contains how to arrange the elements to be visualized. These two fields of knowledge synergize in producing creative visualizations. Moreover, graduates from the broadcasting major are prepared to be ready to enter the industrial world. It also directly demands cameramen to increase their abilities, especially in the process of formation and education. This prompted researchers to observe the ability and understanding of photo and video composition of class XI PSPT SMKN 1 Six Lingkung, Padang Pariaman Regency. To increase this understanding, researchers used the peer teaching method. So far, in the PSPT Department this method has never been applied in increasing theoretical understanding to achieve quality work.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afrianti, K., & Sy, H. (2020). Kajian Tekstual Tari Kelik Lang Pusako Lamo pada Masyarakat Pulau Temiang Kabupaten Tebo Jambi. Laga-Laga, 6.
Agatha Hertiavi, M., & Kesaulya, N. (2020). Peer Teaching sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Program Sarjana Pendidikan Fisika. Pancasakti Science Education Journal, 5(9), 4–11. https://doi.org/10.24905/psej.v5i1.17
Ahmadi, A., & Supriyono, W. (1991). PSIKOLOGI BELAJAR. Rineka Cipta.
Alamo, E. (2020). The Play of Monologue Putu Wijaya, Creative Process and Period of Writing. Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Karya Seni, 22(1), 73–84.
Arikunto, S. (2016). MANAJEMEN PENELITIAN (13th ed.). Rineka Cipta.
Arista, R. (2018). Ekspresi SeniI Proses Kreatif Penciptaan Batik Motif Bambu. Jurnal Ekspresi Seni, 20(2), 125–138.
Darmawan, Y. S., Piliang, Y. A., & Mutiaz, I. R. (2019). Subjektivitas Foto dalam Fotografi Anak Karya Vivian Maier ( The Photo Subjectivity in Vivian Maier ’ s Children Photography ). Seminar Nasional Sandyakala, 10, 114–121.
Dewi, N. S., Ramli, M., & Rinanto, Y. (2018). Penerapan Penelitian Tindakan Kelas Cooperative Learning Tipe Peer Teaching untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Bio-Pedagogi, 7(2), 59. https://doi.org/10.20961/bio-pedagogi.v7i2.27622
Erlyana, Y., & Setiawan, D. (2020). Analisis Komposisi Fotografi Pada Foto Editorial “Elephants” Karya Steve Mccurry. Jurnal Titik Imaji, 2(2), 71–79. https://journal.ubm.ac.id/index.php/titik-imaji/article/view/1954
Fajar, M., Eliza, M., & Nazar, S. (2021). PEMERANAN TOKOH GARENG DALAM NASKAH PENJUAL BENDERA KARYA WISRAN HADI DENGAN METODE STANISLAVSKY. Laga-Laga, 7.
Febianti, Y. N. (2019). Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Siswa Mengajar. Edunomic Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2(2), 80–86. http://www.fkip-unswagati.ac.id/ejournal/index.php/edunomic/article/view/63/61
FIRDAUS, F., JONNI, J., & ... (2020). Aspek-Aspek Kajian Pendidikan Islami Dalam Seni Pertunjukan Salawat Dulang. Ekspresi Seni …. http://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/article/view/1052%0Ahttps://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/article/download/1052/697
Harissman, & Martwan. (2019). Ekspresi Ke"Taqwa"an Dalam Karya Lukis Kaligrafi. Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Karya Seni, 21(2), 150–166. https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi
Ilyas, N., & Ashfahani, S. (2020). Peran Director Of Photograpy dalam menginterpretasikan visual pada web series di youtube. JIKOM (Jurnal Ilmiah Komunikasi), 12(2), 1. https://doi.org/10.38041/jikom1.v12i2.125
Ismiarti, A. A., Asmaryetti, & Kadir, E. (2020). Pseudo Tradisional Ritual Menuntauk Dalam Tari Mangkik Staih. Laga-Laga, 6.
Lawranta, G., & Pramayoza, D. (2021). Pendekatan Subjektif dan Objektif Sebagai Metode Penciptaan Film Eksperimental Saya Dan Sampah (Polusi Visual). Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Karya Seni, 23(2), 527–544. https://doi.org/10.26887/ekspresi.v23i2.1700
Mansyah, K., Sulaiman, S., & Nursyirwan, N. (2020). Seni Kaligrafi Arab Dalam Ekspresi Pinto Aceh. Melayu Arts and Performance Journal, 3(1), 27. https://doi.org/10.26887/mapj.v3i1.1341
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.
Nufaidah, A., & Darwinsyah, M. (2021). Peran Director of Photography dalam Pembuatan Film Pendek Berjudul “ Sampur Lengger Lanang .” Prosiding Jurnalistik, 7, 483–488.
Nurhayati. (2020). Pengaruh Peer Teaching Berbantuan Aplikasi SPSS Terhadap Kemampuan Penguasaan Konsep pada Materi Statistika. Jurnal Gammath, 5, 72–78.
Nurmiati, N., & Mantasiah, M. (2017). Keefektifan Penggunaan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer-Teaching) Dalam Kemampuan Membaca Memahami Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1(1), 54–62. https://doi.org/10.26858/eralingua.v1i1.2989
Rahmat, P. S. (2018). PERKEMBANGAN PESERTA DIDIK (S. B. Hastuti (ed.); 1st ed.). Bumi Aksara.
Rana, E. (2011). FOOD PHOTOGRAPHY MADE EASY. PT. Elex Media Komputindo.
Rosalina, V., & Yuda, F. (2020). Kajian Kritis Terhadap Peserta Lomba FLS2N Cabang Tari Tingkat SMP Tahun 2019 di Provinsi Sumatera Barat. Melayu Arts and Performance Journal, 3(1), 27–36.
Sadono, S. (2015). KOMPOSISI FOTO. PT. Elex Media Komputindo.
Saibi, M. R., Yusril, & Nazar, S. (2021). Disain Penciptaan Film Pakasiah Babiola. Melayu Arts and Performance Journal, 4(2), 130. https://doi.org/10.26887/mapj.v4i2.2209
Sani, R. A. (2019). INOVASI PEMBELAJARAN (Y. S. Hayati (ed.); 2019th ed.). PT. Bumi Aksara.
Soedjono, S. (2007). POT-POURRI FOTOGRAFI. Universitas Trisakti.
Sunarto, S. (2018). Pengembangan Kreativitas-Inovatif Dalam Pendidikan Seni Melalui Pembelajaran Mukidi. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2348
Suwardi, A. N., Saryana, I. M., & Nindia, C. I. P. (2021). Pesona Jember Dalam Fotografi Landscape. Retina Jurnal Fotografi, 1(2), 58–68.
Triyuliani, L., Loravianti, S. R., & Warhat, Z. (2019). Mutualisme Sebuah Karya Tari yang Terinspirasi dari Fenomena Sosial Masyarakat Pengguna Jamban di Muaro Bungo. Melayu Arts and Performance Journal, 2(April).
Ulfa, M., & Saifuddin, S. (2018). Terampil Memilih Dan Menggunakan Metode Pembelajaran. Suhuf, 30(1), 35–56. https://journals.ums.ac.id/index.php/suhuf/article/view/6721
Widianto, M. I., Emridawati, & HR, H. (2018). METODE PENGGARAPAN MUSIK ILUSTRASI THE SOUND OF CRUSADE. Laga-Laga, 7.
DOI: http://dx.doi.org/10.26887/ekspresi.v25i1.2164
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni
E-ISSN 2580-2208 | P-ISSN: 1412-1662 | DOI: 10.26887/ekspresi
Website: https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/index
Email: red.ekspresiseni@gmail.com | Support Contact Email: thegar.risky@gmail.com
Editor in Chief: Dr. Dede Pramayoza | Managing Editor: Saaduddin, M.Sn | Thegar Risky.S.Kom | Febri Desman, S.Hum | Elfira Roza, S.Kom
Publisher: Lembaga Penelitian Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat, Indonesia 27128 | Phone: (0752) 82077 | Fax: (0752) 82803
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni © 2017 by LPPM Institut Seni Indonesia Padangpanjang is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International