Exploring Gugon Tuhon Meaning in 'Playing in the Brantas River' as Life Wisdom in Tulungagung
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, R., & Purnawibawa, G. (2021). PERAHU TRADISIONAL DALAM DINAMIKA SEJARAH MARITIM REMBANG SETELAH ABAD KE-10 (Vol. 2, Issue 2).
Andari, Rr. R. B., & Widhyasmaramurti. (2020, August 4). Gugon Tuhon Table Manners as a Medium of Cross-Generation Cultural Transfer. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200729.032
Anshori, S. I. H. Al, Kurniawan, A., Nurcahyanti, D., & Kholis, A. N. (2024). Visualisasi Budaya Rasulan melalui Media Mural di Pendopo Desa Pereng Kabupaten Karanganyar Jawa Tengah sebagai Upaya Pelestarian Kearifan Lokal. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 4(4), 881–892. https://doi.org/10.54082/jamsi.1215
Ashari, M. (2012). Eksistensi Seni Lukis Realisme di Era Post-modernisme (Tinjauan Karya Dede Eri Supria). Jurnal Harmoni: Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 2, 18–20. https://doi.org/0.26618
Azmi, Z., Nasution, A. A., & Wardayani, W. (2018). Memahami Penelitian Kualitatif dalam Akuntansi. Akuntabilitas, 11(1). https://doi.org/10.15408/akt.v11i1.6338
Bessy, G. A. L., Zaini, I., Surabaya, U. N., Rupa, S., Bahasa, F., & Seni, D. (2024). TEKNIK GRID UNTUK MEMPERMUDAH MENGGAMBAR PERSPEKTIF PADA SISWA SMKN 5 SURABAYA. In Jurnal Seni Rupa (Vol. 12, Issue 1). http:/e/journal.unesa.ac.id/index.php/va
Hartatik, E. S., & Wasino. (2022). Sungai Brantas dalam Sejarah dan Pariwisata. https://doc-pak.undip.ac.id/id/eprint/16532/1/18%2C%20Monograph%20Sungai%20Brantas.pdf
Himawan, W. (2013). Visual Tradisi dalam Karya Seni Lukis Kontemporer Sebagai Wujud Artistik Pengaruh Sosial Budaya. Ornamen, 10(1).
Kurwidaria, F., Rahadini, A. A., Purnama, S. F. L. S., & Setyawan, B. W. (2020). The cultural significance and Islamic values of Gugon Tuhon. El Harakah, 22(2), 309.
Kushartanti, B., & Djenar, D. N. (2023). Language practices among children and youth in Indonesia. In Language Practices Among Children and Youth in Indonesia. https://doi.org/10.1007/9789819947751
Miranti, A., Lilik, L., Winarni, R., & Surya, A. (2021). Representasi Pendidikan Karakter Berbassis Kearifan Lokal dalam Motif Batik Wahyu Ngawiyatan sebagai Muatan Pendidikan Senirupa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 546–560. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.763
Muktaf, Z. M. (2016). Teknik Penelitian Studi Kasus, Etnografi dan Fenomenologi dalam Metode Kualitatif. Jurnal Pendidikan, 3(1). http://repository.umy.ac.id/bitstream/handle/123456789/20161/Teknik%20Penelitian%20Studi%20Kasus.pdf?sequence=1
Nasjuadil. (2019). Karakteristik Lukisan Multazam Kamil. e-prints Universitas Negeri Makassar, Doctoral dissertation, 16. https://eprints.unm.ac.id/16123/
Primadasa, A. (2024). Gugon Tuhon: Transmisi Nilai pada Budaya Jawa dalam Perspektif Psikologi. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 8(4), 419–432.
Rahardjo, M. (2018). Studi Fenomenologi itu Apa? http://repository.uin-malang.ac.id/2417/
Rivaldi, A., Feriawan, U., & Nur, M. (2023). Metode Pengumpulan Data Melalui Wawancara. https://www.academia.edu/121718606/METODE_PENGUMPULAN_DATA_MELALUI_WAWANCARA
Rohmadi, R. W., Maulana, A. K., & Suprapto, S. (2021). Representasi Tradisi Lisan Dalam Tradisi Jawa Methik Pari Dan Gejug Lesung. Jurnal Diwangkara, 1(1), 36–41.
Subandi. (2011). Deskripsi Kualitatif sebagai satu metode Qualitative Description as one Method in Performing Arts Study. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/harmonia.v11i2.2210
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Perpustakaan Universitas Gresik. https://digilib.unigres.ac.id/index.php?p=show_detail&id=43
Syafutri, H. D., & Hidayati, F. (2016). Fabel Sebegai Alternatif Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sastra Anak.
Tricahyono, D., Musadad, A. A., & Rejekiningsih, T. (2021). Integrasi Media Berbasis Peta Persebaran Candi Hindu-Budha Di Tulungagung Dengan Pendekatan Kontruktivisme Dalam Pembelajaran Sejarah. Diakronika, 21(2), 101–120. https://doi.org/10.24036/diakronika/vol21-iss2/205
Ulfiah, Z., Dewi, A., & Hayat, R. S. (2023). Literasi Budaya Dan Kewargaan: Tantangan Globalisasi Terhadap Identitas Nasional dan Kebudayaan Lokal Bangsa Indonesia. Sindoro Cendikia Pendidikan, 2(2), 101–112. https://doi.org/10.9644/sindoro.v2i2.1547
Vu Hoang, K. (2021). The benefits of preserving and promoting cultural heritage values for the sustainable development of the country. E3S Web of Conferences, 234. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123400076
Wicak, F. W., Ponimin, P., & Prasetyo, A. R. (2025). Ritual Pemindahan Hujan dalam Tradisi Jawa sebagai Ide Penciptaan Seni Lukis. Journal of Language Literature and Arts, 5(2), 223–240.
DOI: http://dx.doi.org/10.26887/ekspresi.v27i1.4961
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni 
E-ISSN 2580-2208 | P-ISSN: 1412-1662 | DOI: 10.26887/ekspresi
Website: https://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/index
Email: red.ekspresiseni@gmail.com | Support Contact Email: thegar.risky@gmail.com
Editor in Chief: Dr. Dede Pramayoza | Managing Editor: Saaduddin, M.Sn | Thegar Risky.S.Kom | Febri Desman, S.Hum | Elfira Roza, S.Kom
Publisher: Lembaga Penelitian Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat, Indonesia 27128 | Phone: (0752) 82077 | Fax: (0752) 82803
Ekspresi Seni : Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni © 2017 by LPPM Institut Seni Indonesia Padangpanjang is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International