REALIST ACTING APPROACH USING STANISLAVSKI CONSTANTIN ACTING METHOD IN EXTRACURRICULAR THEATER IN MAN 1 PALEMBANG
Abstract
The purpose of this study was to identify and describe the approach of realist acting with Konstantin Stanislavski's acting method. In this study conducted at MAN 1 Palembang with the number of students who actively participate in extracurricular theater, this study uses a qualitative research method with a descriptive approach. The data collection technique in this research is by observing, documenting, interviewing data to the supervisor and students. This study examines whether the theater extracurricular has applied a realist acting approach with Konstantin Stanislavski's acting method. The results of this study after observing this extracurricular application quite well with a realist acting approach with Konstantin Stanislavski's acting method, can be seen when students carry out the role training process seriously. into the roles they play.
Keywords: Stanislavski's Acting Method; Theater Extracurricular; Realist Approach to Acting
Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi dan mendeskripsikan pendekatan akting realis dengan metode akting Konstantin Stanislavski. Penelitian ini dilakukan di MAN 1 Palembang dengan sejumlah siswa yang aktif mengikuti ekstrakurikuler teater. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah dengan mengamati, mendokumentasikan, serta mewawancarai dosen pembimbing dan mahasiswa. Penelitian ini mengkaji apakah ekstrakurikuler teater telah menerapkan pendekatan akting realis dengan metode akting Konstantin Stanislavski. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan ekstrakurikuler ini cukup baik dengan pendekatan akting realis dengan metode akting Konstantin Stanislavski, dapat dilihat ketika siswa melaksanakan proses pelatihan peran dengan sungguh-sungguh ke dalam peran yang mereka mainkan.
Kata Kunci: Metode Akting Stanislavski; Ekstrakurikuler Teater; Pendekatan Realis untuk Akting
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Heryanti, E. (2016). Pengaruh Metode Akting Stanislavski Terhadap Kemampuan Siswa Bermain Drama SMA N 1 Teluk Jambe Karawang. Journal of Universitas Pendidikan Indonesia, 1-41.
Kemendikbud. (2014). Buku Seni Budaya Kelas X Edisi Revisi 2013. Jakarta.
Lestari, R. Y. (2016). Kegiatan Ekstrakurikuler, Watak Kewarganegaraan. Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Mengembangkan Watak Kewarganegaraan, 136-152.
Ramadhani, R. W. (2019). Karakter Siswa Pada Pelatihan Teater di Kegiatan Ekstrakurikuler Sanggar Seni Teater Pammarica SMA Negeri Polewali. Journal of Universitas Negeri Makassar Pendidikan Seni Drama Tari dan Musik, 1-50.
Sadulloh, U. (2017). Pedagogik Ilmu Mendidik. Bandung: Alfabeta.
Stanislvski. (2002). Sistem Pelatihan Lakon. Yogyakarta: Gelaran Mouse Yogyakarta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Supriyadi. (2013). Teori dan Apresiasi Drama/ Teater . Palembang: Maheda Utama Jaya.
Syafrudin, D. (2006). Pembelajaran dasar akting teater dalam olah suara melalui metode demonstrasi pada siswa kelas VII SMP Negeri Bokat Kabupaten Boul. Journal of Universitas Gorontalo Pendidikan Seni Drama Tari dan Musik, 1-60.
Syarifudin. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Diadat Media.
DOI: http://dx.doi.org/10.26887/mapj.v4i1.1686
DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.26887/mapj.v4i1.1686.g672
Refbacks
- There are currently no refbacks.
MAPJ Indexed By:
Melayu Arts and Performance Journal
E-ISSN: 2656-3509| P-ISSN:2656-0232 | DOI: 10.26887/mapjWebsite: http://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/MAPJ/index
Email: editor.mapj@gmail.com | redaksimapj@isi-padangpanjang.ac.id
Editor in Chief: Dr. Dede Pramayoza | Managing Editor: Saaduddin, M.Sn
Publisher: Program Pasca Sarjana ISI Padangpanjang
Jalan Bahder Johan Padangpanjang 27128
Phone: (0752) 82077, Fax: (0752) 82803
Melayu Arts and Performance Journal (MAPJ) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License