Analisis Tingkat Kepuasan Pengunjung Tentang Kualitas Fasilitas Di Taman Margasatwa Dan Budaya Kinantan Kota Bukittinggi

Fiqri Alidani Harahap, Fernando Fasandra

Abstract


The purpose of this research is to determine the level of visitor satisfaction regarding the quality of facilities at the Kinantan Wildlife Park and Cultural Park in Bukittinggi City, measured through three indicators: alignment with expectations, interest in returning visits, and willingness to recommend. This type of research is descriptive and quantitative with the population consisting of visitors to TMSBK Bukittinggi City, and the sample size of the study is 269 respondents, who filled out questionnaires distributed via Google Forms. Based on the research results and descriptive data analysis of the three indicators, the results are as follows: the alignment with expectations indicator received positive results and falls into.the good category with an average score of 3,77, the interest in returning visits indicator received positive results and also falls into the good category with an average score of 3.79, and the willingness to recommend indicator received positive results and falls into the good category with an average score of 3.90. Based on measurements across the three indicators, the conclusion drawn from this study is positive, as reflected by the average score falling within the 'Good' category according to the Likert scale intervals.

Full Text:

PDF

References


Adiwoso, Naning. (2016). Pedoman Standar Toilet Umum Indonesia. Jakarta: Asosiasi Toilet Indonesia, 3–5.

Alana, P. R., and Putro, T. A. (2020). Pengaruh Fasilitas dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Wisatawan pada Goa Lowo Kecamatan Watulimo Kabupaten Trenggalek. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN). 180-194.

Amin,. Fadilah, N., Garancang, S., Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi Dan Sampel Dalam Penelitian. JURNAL PILAR: Jurnal Kajian Islam Kontemporer. 15-31.

Anggraini, D., and Kumala, V. (2021). Analisis Pengembangan Objek Wisata Untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Pada Taman Margasatwa Dan Budaya Kinantan Kota Bukittinggi Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Ensiklopedia. 97-101.

Departemen Perhubungan Direktur Jenderal Perhubungan Darat.1996." Pedoman Teknis Penyelenggaraan Fasilitas Parkir"

Fanggidae, R. P. C., and Maria L. R. B. 2020. Pengukuran Tingkat Kepuasan Wisatawan terhadap Fasilitas Wisata di Pantai Lasiana. Jurnal Manajemen Aset Infrastruktur & Fasilitas. 53-65.

Hibatullah, N., Suardana, I. W., and Sudiarta, I. N. (2022). Customer Experience, Kepuasan Wisatawan Dan Loyalitas Wisatawan Di Floating Market Lembang Bandung. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA) 8:461.

Elda Franzia, Y. A. (2015). Representasi Identitas Melalui Komunikasi Visual dalam Komunitas Virtual Palanta Urang Awak Minangkabau. Panggung, 379-390.

Langgam.id. (2024).1 Juta Orang Kunjungi Objek Wisata Berbayar di Bukittinggi di 2023, Hasilkan PAD Rp22,7 M. https://langgam.id/1-juta-orang-kunjungi-objek-wisata-berbayar-di-bukittinggi-di-2023-hasilkan-pad-rp227-m/

Mulyati, Y., Masruri. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Berkunjung Wisatawan Domestik Ditinjau Dari Perspektif Daya Tarik Destinasi Wisata Kota Bukittinggi. MENARA Ilmu. 190-205.

Mukhlis. (2023). Kota Bukittinggi Dalam Angka2023. Badan Pusat Statistik Kota Bukittinggi.

Nugraha, R. N., Jerubun, J. (2025). Peningkatan Kualitas Fasilitas Wisata Di Schmutzer Ragunan Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kepuasan Pengunjung. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 10 (5): 262–96.

Prambudi, J., Imantoro, J. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada Ukm Maleo Lampung Timur. Jurnal Manajemen Diversivikasi.

Sanaky, M. M., Saleh, L. M., Titaley, H. D. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Pada Proyek

Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. JURNAL SIMETRIK. 432-439.

Silvandi, G. O., Mandalia, S. (2021). Pengembangan Taman Margasatwa dan Budaya Kinantan dengan Menerapkan Aspek Pariwisata 3S (Something to see, something to do, something to buy).Jurnal Pariwisata Syariah. 1-12.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pariwisata (Kuantititatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D). Alfebata Bandung




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/jtsti.v4i1.5768

JTSTI : Journal of Tourism Science, Technology and Industry
E-ISSN 2962-5378 | DOI: 10.26887/jtsti.v2i2

Websitehttps://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/JTST

Email: jurnalprodipariwisata1234@gmail.com

Editor in Chief: Fresti Yuliza, S.Sn., M.A | Managing EditorFernando Fasandra, S.ST., M.Par |  | Anggun, A.Md. AB

Publisher: Program Studi Pariwisata, Fakultas Seni Rupa dan Desain, Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Editorial Office: Gedung Fakultas Seni Rupa dan Desain Lt. 1 Institut Seni Indonesia Padangpanjang, Jalan Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat, Indonesia 27128 | Phone: (0752) 82077 | Fax: (0752) 82803


JTSTI: Journal of Tourism Science, Technology and Industry © 2022 by Program Studi Pariwisata, Fakultas Seni Rupa dan Desain, Institut Seni Indonesia Padangpanjang is licensed under CC BY 4.0