Hubungan Antara Biaya Tidak Resmi Dan Loyalitas Pengunjung Di Kawasan Wisata Alun-Alun Kidul

Agustina Toya Kalore, Eprilia Ribianti Dhawe, Hilaria Chelsiana, Hary Hermawan, Fransisca Ratna Ardanari

Abstract


The increasing number of tourist visits to Alun-Alun Kidul Yogyakarta brings with it various problems, one of which is the existence of unofficial fees that have the potential to reduce the level of visitor satisfaction and loyalty. Unofficial fees such as illegal parking fees, additional fees for attractions that are not in accordance with the provisions, and fees from unauthorized parties are considered detrimental to tourists and can influence their decision to return. This study uses a quantitative method with a descriptive design. Data were collected through a questionnaire survey involving 50 tourists who had visited Alun-Alun Kidul in the last six months and had experience or knowledge of these unofficial fees. Data analysis was carried out using descriptive statistics, Pearson correlation tests, and reliability tests to measure the relationship between unofficial fees and tourist loyalty. The results of the study show that unofficial fees have a negative impact on tourist loyalty. The higher the unofficial fees felt by visitors, the lower their intention to return or recommend this tourist area. Several indicators show a strong and significant correlation. The conclusion of this study emphasizes the importance of supervision and transparency in cost management in tourist areas. It is expected that local managers and governments can tighten supervision of illegal levies and set clear cost standards, in order to create a safe and comfortable tourism environment and increase tourist loyalty.

Full Text:

PDF

References


Agung. (2023). Pengaruh Kepuasan Wisatawan terhadap Loyalitas Destinasi Wisata. Jurnal Pariwisata Nusantara, 10(2), 45-60.

Asrofi. (2023). Dampak Persepsi Biaya terhadap Pengalaman dan Loyalitas Wisatawan di Destinasi Wisata. Jurnal Manajemen Pariwisata, 15(1), 78-90.

Geraldine. (2024). Persepsi Kelayakan Harga dan Loyalitas Pelanggan: Studi pada Destinasi Wisata. Jurnal Ekonomi dan Pariwisata, 12(3), 112-130.

Hartono. (2023). Analisis Pengaruh Harga terhadap Loyalitas Pelanggan di Sektor Pariwisata. Jurnal Bisnis dan Pariwisata, 8(1), 55-70.

Kartika, D., & Suwanto, R. (2022). Dampak Biaya Tidak Resmi terhadap Kepuasan dan Loyalitas Wisatawan di Kawasan Wisata Yogyakarta. Jurnal Destinasi Pariwisata, 14(2), 98-115.

Pemerintah Kota Yogyakarta. (2024). Laporan Tahunan Pariwisata Yogyakarta: Tren Kunjungan Wisatawan dan Dampaknya terhadap Ekonomi Lokal. Yogyakarta: Dinas Pariwisata Kota Yogyakarta.

Sari, D., & Wijaya, P. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Kunjungan Wisatawan ke Destinasi Pariwisata Budaya di Indonesia. Jurnal Pengembangan Destinasi Wisata, 9(4), 123-140.

Tandafatu, et al. (2022). Dimensi Kualitas Pelayanan dalam Meningkatkan Kepuasan Wisatawan. Jurnal Manajemen dan Pariwisata, 11(3), 450-470.

Nurmandi, A., & Purnomo, E. P. (2011). Fenomena Biaya Tidak Resmi dalam Pelayanan Publik: Studi pada Destinasi Wisata di Indonesia. Jurnal Administrasi Publik, 14(2), 76-89.

Hartini, S., & Rahayu, T. (2023). Persepsi Wisatawan terhadap Biaya Tidak Resmi dan Dampaknya pada Pengalaman Berwisata di Destinasi Lokal. Jurnal Riset Pariwisata, 15(1), 34-50.

Sudjana, R. (2020). Statistika Deskriptif untuk Analisis Data Pariwisata. Bandung: Alfabeta.

Wijaya, B., & Lestari, P. (2023). Dampak Transparansi Biaya terhadap Kepercayaan dan Loyalitas Wisatawan di Destinasi Wisata Kuliner. Jurnal Manajemen Perhotelan dan Pariwisata, 16(2), 90-105.

Maharani, A. L. (2019). Petaling Street (Chinatown) sebagai daya tarik wisata malam di Malaysia. Sekolah Tinggi Pariwisata Ambarrukmo Yogyakarta.

Setiawan, H. (2020). Daya tarik pengunjung terhadap permainan di Alun-Alun Kidul Yogyakarta berdasarkan kategori usia. Universitas Teknologi Yogyakarta.

Taufiq, R. (2017). Pengembangan kawasan kuliner malam Jl. Cikapundung Barat dalam upaya mendukung pembangunan kawasan pariwisata. Universitas Pendidikan Indonesia.

Rahmayandi, R. (2016). Analisis pengelolaan parkir di kawasan wisata Alun-Alun Kidul Yogyakarta. Universitas Gadjah Mada.

Setya, A. (2019). Penataan dan penertiban kawasan Alun-Alun Kidul Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Priyanto, A., & Irawati, D. (2018). Masangin sebagai ritual budaya dan daya tarik wisata di Alun-Alun Kidul Yogyakarta. Jurnal Pariwisata Budaya, 3(1), 45-56.

Widyawati, L. (2017). Peran kuliner malam dalam meningkatkan daya tarik wisata di Alun-Alun Kidul Yogyakarta. Jurnal Gastronomi, 2(2), 78-89.

Nurridha, F. (2019). Aktivitas malam hari di Alun- Alun Kidul Yogyakarta sebagai ruang publik. Jurnal Ruang Publik, 4(1), 12-23.

Pelayanan Informasi Pariwisata (PIP) Dispar Kota Yogyakarta. (2019). Panduan wisata Alun-Alun Kidul Yogyakarta. Dinas Pariwisata Kota Yogyakarta.

Setya, A. (2019). Penataan dan penertiban kawasan Alun-Alun Kidul Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.26887/jtsti.v4i1.5635

JTSTI : Journal of Tourism Science, Technology and Industry
E-ISSN 2962-5378 | DOI: 10.26887/jtsti.v2i2

Websitehttps://journal.isi-padangpanjang.ac.id/index.php/JTST

Email: jurnalprodipariwisata1234@gmail.com

Editor in Chief: Fresti Yuliza, S.Sn., M.A | Managing EditorFernando Fasandra, S.ST., M.Par |  | Anggun, A.Md. AB

Publisher: Program Studi Pariwisata, Fakultas Seni Rupa dan Desain, Institut Seni Indonesia Padangpanjang

Editorial Office: Gedung Fakultas Seni Rupa dan Desain Lt. 1 Institut Seni Indonesia Padangpanjang, Jalan Bahder Johan, Kota Padangpanjang, Sumatera Barat, Indonesia 27128 | Phone: (0752) 82077 | Fax: (0752) 82803


JTSTI: Journal of Tourism Science, Technology and Industry © 2022 by Program Studi Pariwisata, Fakultas Seni Rupa dan Desain, Institut Seni Indonesia Padangpanjang is licensed under CC BY 4.0